سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رئیس هیأت: استقلال هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها به تدوین یک گزارش دقیق، کامل و مستند کمک می کند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44738
شنبه، ۲۵ خرداد، ۱۳۹۸ | 12:57

رئیس هیأت: استقلال هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها به تدوین یک گزارش دقیق، کامل و مستند کمک می کند

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها معتقد است گزارش این هیات به دلیل سرمایه اجتماعی دانشگاه‌ها و وجود صاحب‌نظران و متخصصان می‌تواند پایان‌دهنده همه حواشی‌ها باشد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نشست “مدیریت ریسک سیلاب” که با رویکرد بررسی آثار سیل اخیر در فرهنگستان علوم برگزار شد، ضمن تأکید بر اهمیت بحث مدیریت دانش و استنادها از تجربه اندک کشور در این حوزه خبر داد و گفت: برای بهره‌گیری از مدیریت دانش و مستندسازی گام‌های خوبی در هیأت ویژه برداشته شده است و در این جهت توانسته‌ایم توسط سامانه‌ای که در دانشگاه تهران است، زمینه ضبط همه اسناد به‌صورت دیجیتال را فراهم آوریم.

وی، با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای این هیأت وجود اطلاعات بسیار گسترده‌ای است که در قالب مدیریت دانش شکل می‌گیرد، افزود: تقریباً همه اخبار، اطلاعات و فیلم‌هایی که در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی منتشر شده، در مدیریت استنادها قرار گرفته است. تمامی ارتباطات و حتی اسنادی که هیأت تولید می‌کند نیز در این سامانه ضبط و مدیریت می‌شود.

نیلی احمدآبادی، با اشاره به استفاده از تجربیات جهانی خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به آخرین سیلاب‌هایی که در دنیا رخ داده، همچون گزارش اتحادیه اروپا، طوفان کاترینا، سیل‌های انگلستان و فرانسه که گزارش‌های خوبی از آنها تهیه شده است و هم‌چنین گزارش‌هایی درباره سیلاب‌های بزرگ ایران در سامانه مدیریت دانش جمع‌آوری شده است. بیش از یک میلیون و ۷۰۰ خبر منتشر شده در رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی ضبط شده و اخباری که قابلیت استفاده داشتند، مورد بررسی‌های لازم قرار گرفته‌اند.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، در ادامه تصریح کرد: پس از رخداد سیل‌های اخیر، رئیس جمهور با توجه به تجربه موفق پلاسکو و برای بررسی علمی جوانب این حادثه حکمی را ابلاغ کرد که طی آن ۲۰ متخصص و صاحب‌نظر را که عمده آنها از دانشگاه‌های تهران هستند، به‌عنوان عضو اصلی هیأت گزارش ملی سیلاب مشخص کرده و مسئولیت این هیأت را به رئیس دانشگاه تهران سپرد. این هیأت از همان ابتدا درباره ساختار، تشکیلات، اعضا و شیوه عمل اقدامات لازم را انجام داده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، در کنار هم قرار گرفتن ۲۰ عضو صاحب‌نظر و متخصصی که در یک موضوع دیدگاه واحدی دارند، اما به لحاظ کاری، اجرایی و انجام چنین کار بزرگی سابقه همکاری ندارند، خود یک تجربه اولیه است که با تشکیل هیأت ویژه حاصل آمده است.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در هیأت ویژه موضوع سیل از همه جوانب از جمله اجتماعی، هیدرولوژی، کسب و کار و اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: یکی از اهداف هیأت بررسی علل و عوامل مرتبط با آمادگی مدیریت سیلاب در حوزه‌های هواشناسی، اقلیم‌شناسی، محیط‌زیست، زیر ساخت‌ها، مدیریت منابع، سازه‌های آبی، ارزیابی وضعیت مدیریت بحران، نجات و امداد، ابعاد اقتصادی و حقوقی و اصلاحات ساختاری و قانونی برای افزایش تاب‌آوری و استفاده از تجارب جهانی برای بررسی سیل است که عمدتاً برگرفته از متن حکم رئیس جمهور است.

وی، تصریح کرد: حدود صد سوال در متن حکم رئیس جمهور قید شده بود که در قالب این سوال‌ها باید موضوعات بررسی و پاسخ داده شوند. مواردی که در هیأت مورد بررسی قرار می‌گیرد، رعایت حادثه، آسیب‌شناسی وضعیت موجود، درس‌هایی که از این رخداد می‌توان آموخت و در نهایت ارائه راهبردهایی برای عدم تکرار حوادث تخریبی ناشی از سیل است.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، با اشاره به تشکیل کار گروه‌هایی در هیأت ویژه، حوزه کاری آنها را متنوع توصیف کرد و افزود: از همان ابتدا کارگروه تلفیق در کنار دیگر کار گروه‌هایی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، تشکیل شد که به حداقل رساندن همپوشانی بین کارگروه‌های مختلف در هیأت و تلاش و همکاری برای تدوین یک گزارش نهایی علمی و قابل استناد از وظایف این کارگروه است.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در مجموع ۲۵۰ متخصص و صاحب‌نظر به‌ طور مستقیم با کارگروه‌ها همکاری می‌کنند، گفت: برای تمامی این اعضا حکم صادر شده است، البته این تعداد فارغ از دانشجویان و افرادی است که ممکن است از طرف کارگروه به کار گرفته شوند. هم‌چنین این هیأت ۱۵۸ عضو اصلی، ۷۸ همکار و ۱۴ مشاور دارد که تعداد افراد خارج از دانشگاه‌های تهران ۱۲۱ عضو و از مناطقی است که بیشتر مواجه با سیل بوده‌اند. از استان‌های خوزستان، فارس، لرستان و گلستان ۷۶ عضو در هیأت فعالیت دارند و از ۱۳ استان دیگر هم افرادی برای همکاری دعوت شده‌اند.

رییس دانشگاه تهران، شبکه دانشگاهی و تحقیقاتی کشور، دولت، سازمان‌ها، نهادهای عمومی، بخش خصوصی، مؤسسات تحقیقاتی و محققان بین‌المللی را حوزه سازمانی و تشکیلاتی که با هیأت ویژه همکاری می‌کنند، برشمرد.

وی، استفاده حداکثری از ظرفیت علمی تخصصی و کارشناسی کشور و هم‌چنین تجارب بین‌المللی و دانش جهانی را از اهداف دیگر هیأت بیان کرد و افزود: شبکه دانشگاهی و تحقیقاتی کشور که با هیأت همکاری می‌کنند، متخصصان و صاحب‌نظرانی از ۵۴ دانشگاه هستند که حکم دریافت کرده‌اند و به‌ عنوان عضو اصلی و یا همکار با هیأت همکاری دارند. هم‌چنین از تجارب اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌های علمی و مراکز و مؤسسات پژوهشی و مهندسین مشاور نیز بهره خواهیم برد.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارش بازدیدهای استانی و تشکیل جلسه با سازمان‌های مختلف، بر استفاده از ظرفیت و همکاری همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی استان‌ها و به‌ویژه استان‌هایی که بیشترین آسیب را در رخداد اخیر دیده‌اند، تأکید کرد.

نیلی احمدآبادی با تصریح اینکه هیأت همواره سعی دارد تا استقلال خود را حفظ کند، عنوان کرد: تقریباً همه دانشگاه‌های استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان با هیأت همکاری دارند و با رؤسای این دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه منعقد شده است تا در جهت استفاده بهینه از ظرفیت و تخصص این مناطق نیابت هیأت را بر عهده بگیرند؛ در واقع پایگاه هیأت در استان‌ها همین دانشگاه‌ها هستند. به نظر ما بهترین کسانی که می‌توانستند در استان‌ها همراه و همکار هیأت شوند، دانشگاه‌ها بودند. اگر چه در بازدیدها و مذاکرات صورت گرفته تا کنون تمامی مسئولان این استان‌ها همکاری بسیار خوبی داشته‌اند.

رئیس دانشگاه تهران از مکاتبه با بیش از ۲۰۰ سازمان، ۱۶۰ سازمان دولتی خصوصی، ارسال بیش از ۳۰۰ نامه برای درخواست اطلاعات، ۴۰ نامه برای معرفی سازمان‌ها و برگزاری ۷۰ نشست رسمی با سازمان‌های مختلف توسط کار گروه‌ها خبر داد.

به گفته وی، این هیأت از آغاز کار خود مکاتبات و اعلام همکاری‌های بسیاری را دریافت کرده که این رویکرد پشتوانه بسیار خوبی بوده است و هیأت ویژه وظیفه خود می‌داند تا بتواند از این استقبال و همکاری‌های اعلام شده به نحو مطلوب استفاده کند.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها در ادامه به تبیین گزارش‌های تهیه شده در اتحادیه اروپا و هم‌چنین دیگر گزارش‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف از میزان، وضعیت و دلایل ایجاد سیلاب‌های اخیر پرداخت و خاطر نشان کرد: در هر صورت سیل به‌عنوان یک پدیده طبیعی اتفاق میفتد، اما تخریب ناشی از سیل و اینکه ما نتوانیم سیلاب را کنترل، مدیریت و از آن به نحو مطلوب استفاده کنیم، یک امر غیر طبیعی به شمار می‌آید. طبیعتاً بسیاری از مردم ما در این رویداد آسیب دیده‌اند و حتی کسانی که مستقیم با این حادثه درگیر نبودند، اما از اتفاقی که برای هموطنان آنها افتاد، متأثر شدند.

نیلی احمدآبادی، افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی در کشور و به‌ ویژه در سطح خرد و متوسط به شدت افزایش پیدا کرده است. همراهی، همفکری و کمک اقشار مختلف مردم به آسیب‌دیدگان سیل بیش از حد تصور بوده است و این یکی از اتفاقات بزرگ در پی رخداد سیلاب‌های اخیر است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان با یادآوری فضای به وجود آمده و برداشت‌ها و اعلام نظرهای متنوعی که پیرامون سیل و حوادث بعد از آن مطرح شد، تشکیل هیأت ویژه از سوی رئیس جمهور را تصمیم بسیار بزرگی دانست و اظهار کرد: این گزارش به دلیل سرمایه اجتماعی دانشگاه‌ها و وجود صاحب‌نظران و متخصصان می‌تواند پایان‌دهنده همه حواشی‌ها باشد و یک گزارش مستند و دقیق ارائه باشد. سپردن این موضوع به دانشگاه نشان‌دهنده جایگاه ویژه آنها است. موقعیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و استقلال هیأت به تدوین یک گزارش دقیق، کامل و مستند کمک زیادی خواهد کرد و همواره باید به این نکته توجه کنیم که عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و کارشناسی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به کشور وارد کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها