سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

موزیک در خدمت بازتوانی بیماران سکته مغزی / ساخت بیوفیدبک یادگیری حرکتی بدون نیاز به رایانه در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44735
شنبه، ۲۵ خرداد، ۱۳۹۸ | 11:55

موزیک در خدمت بازتوانی بیماران سکته مغزی / ساخت بیوفیدبک یادگیری حرکتی بدون نیاز به رایانه در کشور

فناوران مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی موفق به ساخت «بیوفیدبک یادگیری حرکتی بدون نیاز به رایانه و نمایشگر»، ابزار کمک توانبخشی «موزیک گلاو» و «بالابر جمع شونده الکترومکانیکی» شدند.

به گزارش خبرنگار فناوری دیده بان علم ایران، این محصولات در سومین کنگره بین المللی و سی امین کنگره ملی انجمن فیزیوتراپی ایران که ۲۲ تا ۲۴ خردادماه جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد رونمایی شدند.

دکتر امیرسالار جعفرپیشه، مدیر دفتر فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در توضیح بیوفیدبک یادگیری حرکتی بدون نیاز به رایانه و نمایشگر گفت: این سیستم مجموعه کاملی از تمرینات کنترل حرکتی را با هدف توانبخشی فعال ایجاد کرده است. پردازنده مرکزی درونی سیستم و نمایشگر داخلی و خروجی های کارت حافظه و HDMI تعبیه شده روی این سیستم کاملا پرتابل و پیشرفته بوده که درمانگر را از خرید رایانه بی نیاز می کند.

وی درباره ابزار کمک توانبخشی «موزیک گلاو» نیز گفت: این وسیله که توسط شرکت دانش بنیان «توان دانش مهرسام» ساخته شده برای بازتوانی بیماران نورولوژیک و دارای اختلال فیزیکی خصوصا پس از استروک ( سکته مغزی) کاربرد فراوان دارد.

جعفرپیشه گفت: توانخواه با استفاده از این وسیله، تمرینات دست از قبیل شمردن را با ترکیب یک اپلیکیشن موبایل تبدیل به نواختن نت های موسیقی می کند، ضمن آنکه قیمت بسیار مناسب این وسیله کمک توانبخشی، تهیه آن را برای همه افراد توانخواه مقدور کرده و می توانند از آن، در منزل استفاده کنند.

به گفته مدیر فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از دیگر تولیدات فناورانه شرکت های تحت پوشش مرکز رشد فناوری این دانشگاه که در نمایشگاه جانبی کنگره فیزیوتراپی ایران از آن رونمایی شد، بالابر جمع شونده الکترومکانیکی است که با مشارکت گروه مهندسی صنایع هونام، طراحی و تولید شده است.

جعفرپیشه تصریح کرد: طراحی بی نظیر این محصول سبب شده است که ضمن تحمل وزن تا ۱۵۰ کیلوگرم و سهولت جابه جایی بیمار از ویلچر به تخت و… ، بهنگام عدم نیاز به این وسیله، به اندازه یک بسته کاملا کم حجم، تغییر شکل دهد.

وی افزود: استفاده از باطری شارژی و عدم نیاز به اتصال همیشگی به برق و وجود کنترلهای الکترونیکی، از دیگر ویژگی های این محصول است.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات، به تعلیم و تربیت نیروی متخصص در سه حوزه سلامت (رفاه و سلامت اجتماعی ، سلامت روانی و توانبخشی ) می پردازد.

مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در راستای تحقق هدف دستیابی به مرجعیت علمی و فنی طراحی و ساخت تجهیزات توانبخشی و اندام مصنوعی در کشور، با حمایت از ۱۲ شرکت دانش بنیان و فناور تحت پوشش، گام های موثری در این زمینه برداشته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها