سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دیابت، پرفشاری خون و دخانیات، قاتل ۴۰ درصد قربانیان مرگ زودرس در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44718
چهارشنبه، ۲۲ خرداد، ۱۳۹۸ | 13:54

دیابت، پرفشاری خون و دخانیات، قاتل ۴۰ درصد قربانیان مرگ زودرس در ایران

 نتایج یک بررسی ۱۴ ساله در خصوص عوامل بروز و عوامل خطر مرگ و میر زودرس در کشور نشان می دهد با کنترل دیابت، پرفشاری خون و دخانیات می توان میزان مرگ و میر زودرس را تا ۴۰ درصد کاهش داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر فرزاد حدائق، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص این پژوهش که در قالب مطالعه قند و لیپید تهران انجام شده و نتایج آن طی مقاله ای در آخرین شماره نشریه معتبر BMC Public Health به چاپ رسیده است، اظهار داشت: بررسی ۱۴ ساله بر روی جمعیتی افزون از هفت هزار نفر نشانگر ۲۶۲ مورد مرگ زودرس بوده که در رأس آنها حوادث قلبی عروقی و در رتبه های بعد، سرطان‌ها، جراحات ناشی از تصادفات جاده‌ای، عفونت‌ها و علل متفرقه دیگر قرار دارند.

این متخصص غدد افزود: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده که دیابت می‌تواند احتمال بروز مرگ و میر زودرس را دو برابر کند.

وی همچنین اضافه کرد: یافته‌های این پژوهش نمایانگر این مطلب بوده که در صورت کنترل سه عامل خطر قابل تغییر شامل دیابت، پرفشاری خون و مصرف دخانیات، می‌توان کاهش بیش از ۴۰ درصدی در میزان مرگ و میرهای زودرس را شاهد بود که در این بین می‌بایست دیابت را به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفت.

به گفته این استاد دانشگاه نکته قابل ملاحظه آن است که در تحقیق حاضر اثرات منفی اضافه وزن و چاقی در بروز مرگ و میر زودرس تأیید نشده است.

حدائق در پایان، توجه به پیشگیری و کنترل دیابت، درمان پیگیرانه فشارخون و ترک مصرف دخانیات را به عنوان پیام حاصل از این بررسی ۱۴ ساله جهت جلوگیری از مرگ و میر زودرس عنوان کرد که بایستی مورد توجه مردم و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کاهش یافته است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها