- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

خطر سرطان پروستات در اثر مصرف افراطی لبنیات پرچرب

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران نسبت به خطر سرطان پروستات در اثر مصرف افراطی لبنیات پرچرب هشدار داد.

دکتر بهادر حاجی محمدي، متخصص سم شناسی مواد غذایی در گفت و گو با دیده بان علم ایران اظهار داشت:
از قدیم باور عامه مردم بر این بوده است که هر چه چربی شیر و لبنیات بیشتر باشد، لزوما با کیفیت تر و مطلوب تر است. بسیاري از افراد شیر و لبنیات کم چرب را کم کیفیت و انواع پرچرب آن را سالم و مغذي تلقی می کنند. به عنوان مثال، گاهی براي اینکه یک ماست محلی پرچرب را با کیفیت بشمارند به اصطلاح گفته می شود که این ماست را باید با چاقو برید! اگرچه عده اي به ویژه بانوان با انگیزه کاهش وزن و دریافت رژیم کم کالري، لبنیات کم چرب را ترجیح می دهند، اما بسیاري از مردان لبنیات پرچرب را بیشتر می پسندند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که افراط در مصرف شیر و لبنیات پرچرب سبب افزایش احتمال ابتلاي مردان به سرطان پروستات می شود. همچنین موجب می شود تومورهاي خوش خیم پروستات در مردان به تومورهاي بدخیم و سرطانی تبدیل شوند.

حاجی محمدی تصریح کرد: علت بروز سرطان پروستات در اثر مصرف بی رویه لبنیات پرچرب آن است که دریافت زیاده از حد کلسیم موجب غیرفعال شدن کلسی تریول در بدن مردان می شود. کلسی تریول به عنوان یکی از متابولیت هاي ویتامین D از تکثیر سرطانی سلول ها جلوگیري می کند؛ بنابراین غیرفعال شدن کلسی تریول موجب افزایش خطر احتمال ابتلا به سرطان پروستات می شود.

به گفته وی بر اساس برخی از پژوهش هاي علمی هورمون استروژن موجود در شیر و نیز برخی از ترکیبات ناشی از تجزیه اسیدهاي چرب موجود در لبینات پرچرب خطرناك بوده و در بروز سرطان پروستات دخیل هستند.

حاجی محمدی تصریح کرد: شیر گاو به طور معمول حاوي ۳ تا ۴ درصد چربی بوده و بنابراین اگر چربی هر محصول لبنی بیش از این مقدار باشد، در زمره انواع پرچرب تلقی می شود. البته شیر و لبنیات گوسفند از انواع پرچرب محسوب می شوند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با تاکید بر این که در صورت افراط در مصرف شیر و لبنیات پرچرب به غیر از احتمال خطر سرطان پروستات خطر بروز بیماري هاي قلبی و عروقی نیز افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان ایرانی است؛ لذا توصیه شده است که مردان میانسال با سن بیشتر از ۴۰ سال از مصرف افراطی شیر و لبنیات پرچرب پرهیز کنند. مقدار متعادل مصرف روزانه لبنیات به فاکتورهایی همچون وزن، میزان تحرك بدنی، سابقه ژنتیکی، جنس، رژیم غذایی و سن فرد بستگی دارد اما تاکید شده است که میزان لبنیات پرچرب مصرفی روزانه هر مرد میانسال باید بسیار کمتر از مقدار لبنیات کم چرب مورد مصرف باشد.

انتهای پیام