جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

عضو ستاد استهلال: هلال شوال، غروب سه شنبه در سراسر ایران به راحتی قابل رویت است/ اعلام فردا به عنوان عید فطر در عربستان محتمل است!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44595
دوشنبه، ۱۳ خرداد، ۱۳۹۸ | 13:08

عضو ستاد استهلال: هلال شوال، غروب سه شنبه در سراسر ایران به راحتی قابل رویت است/ اعلام فردا به عنوان عید فطر در عربستان محتمل است!

به گفته یک رصدگر مجرب هلال و عضو ستاد استهلال، هلال شوال در شامگاه روز سه شنبه ۱۴ خرداد در تمامی پهنه ایران با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود و روز چهارشنبه ۱۵ خرداد مصادف با اول شوال و عید سعید فطر است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، علیرضا بوژمهرانی در خصوص رویت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۰ گفت: مقارنه ماه و خورشید (تولد ماه نو) برای هلال شوال ۱۴۴۰ هجری قمری در ساعت ۱۰:۰۲ روز دوشنبه ۳ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی به وقت بین المللی (ساعت ۱۴:۳۲ روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ هجری شمسی مصادف با ۲۸ رمضان المبارک ۱۴۴۰ هجری قمری به وقت رسمی تابستانی ایران) روی خواهد داد. در غروب همین روز و به دلیل فاصله زمانی کوتاه بین وقوع مقارنه و غروب خورشید در پهنه ایران، تحت هیچ شرایطی هلال ماه شوال قبل و یا بعد از غروب خورشید با چشم عادی و یا با استفاده از ابزار رصدی قابل مشاهده نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در شامگاه سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ مصادف با ۴ ژوئن ۲۰۱۹ هلال ماه شوال در تمامی پهنه ایران به راحتی با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود و روز چهارشنبه ۱۵ خرداد مصادف با اول شوال و عید سعید فطر است.

بوژمهرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که در ایران ماه رمضان یک روز دیرتر از تقویم آغاز شده آیا نباید عید فطر هم یک روز دیرتر از تقویم باشد گفت: به طور معمول تغییر در آغاز یک ماه قمری (به ویژه در مورد ماههایی که ۳۰ روز هستند) تاثیری در اتمام آن ماه ندارد. ماه رمضان امسال اینگونه است. البته در موارد خاص و استثنائی ممکن است که تغییر در آغاز یک ماه قمری، روز آغاز ماه قمری بعدی را نیز تغییر دهد اما قطعا” موضوع از این فراتر نرفته و به ماه سوم کشیده نخواهد شد.

این رصدگر مجرب هلال با تاکید بر این که هلال شوال در شامگاه دوشنبه ۱۳ خرداد در خاورمیانه غیر قابل رویت است، اعلام روز سه شنبه به عنوان عید فطر در عربستان سعودی را محتمل دانست و گفت: به دو دلیل این احتمال وجود دارد. اولا” در استخراج تقویم رسمی عربستان سعودی (تقویم ام القری) ملاک اول ماه، قابل رویت بودن هلال در شب اول ماه نیست. در استخراج این تقویم چنانچه در افق مکه مکرمه مقارنه ماه و خورشید قبل از غروب خورشید روی داده باشد (سن مثبت) و غروب ماه پس از غروب خورشید روی دهد (مکث  مثبت) حتی اگر هلال غیر قابل رویت باشد نیز روز بعد را اول ماه قرار می دهند. در شامگاه دوشنبه ۱۳ خرداد چنین شرایطی در افق مکه مکرمه وجود دارد؛ بنابراین بر اساس تقویم محاسباتی ام القری، سه شنبه ۱۴ خرداد اول شوال و عید فطر است. ثانیا” تجربه سالهای متمادی گذشته نشان داد که در عربستان سعودی چنانچه دو نفری که به عدالت شناخته بشوند شهادت به رویت هلال دهند، شهادت آنها پذیرفته می شود حتی اگر این شهادت با ضوابط علمی و تجربیات رصدی مغایرت داشته باشد. این موضوع بارها تکرار شده و مورد ایراد منجمان و متخصصین رویت هلال عرب نیز قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی سال ها کشورهای واقع در شرق و غرب ایران یک روز زودتر از ایران عید فطر را اعلام می کنند گفت: بسیاری از کشورهای شرق و غرب ایران که برادران و خواهران محترم مسلمان از اهل تسنن در آن سکونت دارند به دلایل مختلف از اعلام عید فطر در عربستان سعودی تبعیت می کنند. این تبعیت به معنای قابل رویت بودن هلال در این کشورها نیست. تمامی کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و افغانستان (که در شرق و شمال شرقی ایران هستند) در منطقه ای قرار دارند که در شامگاه دوشنبه ۱۳ خرداد هلال ماه در آن زودتر از خورشید غروب خواهد کرد و فارغ از ضعیف بودن پارامترهای حدی هلال، بعد از غروب خورشید، ماهی در آسمان نیست که کسی بخواهد برای رویت آن تلاش کند. اما اگر در عربستان سعودی سه شنبه عید فطر اعلام شود خواهید دید که در همین کشورها نیز به تبعیت از عربستان عید فطر اعلام خواهد شد. اکثر کشورهاری عربی (به استثناء لیبی و مراکش) نیز در اعلام عید فطر از عربستان سعودی تبعیت می کنند. 

بوژمهرانی تاکید کرد که این روش، هیچ ارتباطی با قابل رویت بودن هلال ماه ندارد بلکه عموما” چون مکه مکرمه را ام القرای کشورهای اسلامی میدانند بر اساس اعلام عید در افق مکه عمل می کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

عضو ستاد استهلال: هلال ماه شوال، شامگاه چهارشنبه با ابزار رصدی در مناطق مختلف کشور قابل رویت است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها