سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت حسگر بیولوژیک تشخیص سریع مواد مخدر در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44577
یکشنبه، ۱۲ خرداد، ۱۳۹۸ | 11:53

ساخت حسگر بیولوژیک تشخیص سریع مواد مخدر در کشور

حسگر بیولوژیک تشخیص سریع مواد مخدر جامد و مایع توسط یک استارتاپ داخلی ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، جابه جایی و خروج مواد مخدر از کشورها همواره از موضوعات دغدغه سازبه شمار می رود. در کشورهای خارجی از حسگرهایی برای شناسایی و تشخیص مواد مخدر استفاده می شود.

در کشورمان هم با تلاش محققان در یک استارتاپ ،حسگر بیولوژیکی برای تشخیص مواد مخدر جامد و مایع تولید شد. قابلیت انعطاف پذیری از یک ماده مخدر به ماده دیگر همچنین تشخیص مورفین با حساسیت بالا از مزیت های این حسگر است.برای مخدرهایی همچون کدئین و سایر مخدرهای صنعتی و سنتی هم کاربرد تشخیصی دارد. این حسگر علاوه بر این می تواند موادمخدری که به شکل گاز یا جامد باشد تشخیص دهد. پایه کار آن نیز بر اساس نانوذرات اپتیکی است که از خاصیت بالای این ذرات با تغییر و ایجاد نوآوری برای تشخیص مواد استفاده می شود.

به گفته عالم عابدینی یکی از بنیانگذاران این استارتاپ، این حسگر بیولوژیکی برای نخستین بار در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و تمام تست های کاربردی آن نیز با موفقیت انجام شده است.

عابدینی همچنین عنوان کرد: می توان از این حسگر در مکان هایی همچون آزمایشگاه، فرودگاه، زندان و گمرک و تمام مکان هایی که امکان ورود و خروج مواد مخدر در آن وجود دارد، استفاده کرد. البته با این حسگر مواد جامد آغشته به مواد مخدر نیز تشخیص داده می شود. در مواردی شاهد بودیم که برای خروج مواد مخدر از کشور فرش یا هر وسیله جامدی دیگر را به این مواد آغشته کردند تا بعد از خروج آن را بازیابی کنند اما با این حسگر می توان آن را تشخیص داد.

عابدینی همچنین جذب سرمایه گذار را مرحله ای برای تجاری سازی این محصول دانست و گفت: برای آشنایی با روش های جذب سرمایه گذار در دوره های پیش شتابدهی مرکز فناوری همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت کردیم. حضور در این دوره ها آگاهی استارتاپ ها را برای جذب سرمایه گذار و توسعه بازار محصول افزایش می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تشخیص به موقع آلزایمر با زیست حسگر ایرانی

بازگشت عملکرد مدارهای نورونی افراد معتاد به حالت اولیه با طرح جدید محققان کشور

با دستاورد پژوهشگران ایرانی، تشک خود را هوشمند انتخاب کنید

ملک زاده: ۱۰ درصد جمعیت کشور تریاک سرطانزا را تفریحی و مستمر مصرف می کنند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها