جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دیدار صمیمانه وزیر راه با مهندس علی اکبر معین فر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4457
چهارشنبه، ۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 18:09

دیدار صمیمانه وزیر راه با مهندس علی اکبر معین فر

  وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونان خود در حوزه‌های مسکن و ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با نخستین وزیر نفت ایران و بنیانگذار شتاب‌نگاری در کشور دیدار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به همراه حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان و محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به منزل علی‌اکبر معین‌فر، نخستین وزیر نفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی رفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که نزدیک به یک ساعت به طول انجامید وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای معین‌فر برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران، کتاب «اندیشه‌های ایران‌شهر» را که نوروز امسال (۹۵) منتشر شد به وی اهدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی طی این دیدار با اشاره به اینکه شرایط ایران در حال حاضر شرایط دشواری است توضیحاتی در باره وضعیت حوزه‌های حمل و نقل و همچنین روند سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف ارائه کرد.

همچنین در این دیدار، محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کتابی را که محصول گزارش‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان زمین‌شناسی، پژوهشکده زلزله و شهرداری تهران برای شناسایی پهنه‌های گسلی تهران آماده شد به علی‌اکبر معین فر بنیانگذار شتاب‌نگاری در ایران اهدا کرد.

دکتر حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این دیدار، نظر بنیانگذار شتاب نگاری در ایران را درباره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جویا شد که مهندس معین‌فر در پاسخ این سازمان را یکی از سازمان های پراهمیت خواند و توصیه کرد به اهداف تشکیل خود پایبند بماند و از منافع جامعه مهندسی و شهروندان به نحو شایسته‌ای دفاع کند.

وزارت نفت در سال ۱۳۵۸ در دوره استقرار دولت مرحوم مهندس بازرگان پس از خروج حسن نزیه، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از ایران ایجاد شد. مهندس معین فر از مهر ماه ۱۳۵۸ تا مهرماه ۱۳۵۹ عمده دار وزرات نفت بود.

علی اکبر معین فر که متولد ۱۳۰۷ در تهران است در سال ۱۳۲۶ در آزمون ورودی دانشکده فنی ثبت نام کرد و سپس از سال دوم ادامه تحصیل در رشته راه و ساختمان را انتخاب کرد. در همین دوران بود که فعالیت‌های انجمن اسلامی اندک اندک پایه‌گذاری گردید.

وی تحصیلات خود را در رشته مهندسی راه و ساختمان در سال ۱۳۳۰ به پایان برد و در سال ۳۱ به خدمت نظام وظیفه اعزام شد. وی از سال ۳۲ کار در نفت را آغاز کرد و برای کار در شرکت نفت آبادان که ریاست آن را مرتضی‌قلی بیات بر عهده داشت عازم آبادان شد. هنوز یک روز از ورود وی به آبادان نگذشته بود که از تهران خبر کودتا علیه دولت مصدق رسید.

بعدها در بانک ساختمان به عنوان مهندس ناظر مشغول کار شد. در سال ۱۳۳۸ به دنبال آشنایی و همکاری با گروه مهندسی ژاپنی که برای بررسی زلزله ۱۹۵۷ مازندران به ایران آمده بودند، از سوی پروفسور تاچی نایتو، استاد برجسته زلزله و طراح و سازنده برج توکیو، برای دوره‌ای تحقیقاتی در مهندسی زلزله به دانشگاه «واسدا» (Waseda University) توکیو دعوت شد و دوره مهندسی زلزله را در سال ۱۹۶۰ به پایان رساند.

بعد از بازگشت از توکیو و به دنبال زلزله بوئین زهرا در سال ۴۱، مقدمات تهیه کد زلزله در ایران را فراهم کرد. از سال ۱۹۶۵، به عنوان عضو افتخاری «انجمن اروپایی مهندسین زلزله» به تحقیق و مطالعه در زمینه زلزله ادامه داد. مدتی هم به‌عنوان استاد پاره‌وقت در مقطع فوق‌لیسانس به تدریس مهندسی زلزله در دانشگاه پلی‌تکنیک پرداخت. وی از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۱ در بانک ساختمانی و از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه کشور به فعالیت مشغول بود.

شاید اغراق نباشد که گفته شود موضوع مهندسی زلزله و اساساً طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله در کشور با نام معین فر شروع می‌شود. وی اساساً به همین دلیل بنا به درخواست دکتر ابوالحسن بهنیا که ریاست وقت دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه را به عهده داشت به آن سازمان دعوت بکار شدند.

طرح تهیه تاریخچه زلزله‌های مخرب ایران که بعداً مبنای تهیه «پهنه‌بندی زلزله» ایران شد توسط وی پیشنهاد و سپس با همکاری پروفسور امبریزیز، که در آن زمان در کالج امپریال دانشگاه لندن مشغول مطالعات مربوط به زلزله‌های یونان و کشورهای سواحل مدیترانه بود، انجام شد. نتیجه این مطالعات بعداً در کتابی به نام زلزله‌های تاریخی ایران ثبت گردید.

ایجاد شبکه شتابنگاری کشور از خدمات بنیادی این پیشکسوت مهندسی عمران کشور در زمان خدمت در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه است. علاوه بر  این، تدوین آئین‌نامه زلزله ایران در دهه ۴۰ در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه نیز توسط وی و به راهنمایی دکتر بهنیا آغاز شد.

معین فر در سازمان برنامه و بودجه شروع کننده بسیاری از آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی بوده و علاوه بر استاندارد ۵۱۹ که شاید قدیمی‌ترین دستورالعمل فنی در صنعت ساختمان ایران باشد، «آئین‌نامه بتن ایران» در زمان تصدی وی در سازمان شروع شد و ابتدا با عناوین دستورالعمل‌های ۱–۱۸ تا ۵–۱۸ منتشر شد. تدوین مجموعه مقررات ملی در وزارت مسکن و شهرسازی یکی دیگر از خدمات ماندگار مهندس معین‌فر به شمار می‌رود.

photo_2016-07-27_18-18-51

خدمات مهندس معین‌فر در زمینه مطالعات مربوط به زلزله‌های ایران مورد توجه محافل فنی در سطح جهان قرار گرفت که برای ایشان افتخاراتی علمی نیز به همراه آورد. وی به مدت هشت سال عضو هیئت مدیره‌های «مؤسسه بین‌المللی زلزله» و «مؤسسه اروپائی مهندسی زلزله» در دهه ۷۰ میلادی بوده و هم اکنون عضو مادام‌العمر جامعه مهندسی زلزله هندوستان از دهه ۶۰ میلادی به بعد می‌باشد. او در سال ۲۰۰۲ به دریافت لوح تقدیر از طرف مسئولین اروپایی مهندسی زلزله نائل شد که در کنفرانس بین‌المللی زلزله در مهندسی به استاد اعطا شد.

مهندس معین فر از فعالان حرکت‌های اجتماعی در جامعه مهندسین کشور نیز محسوب می‌شود. بنیان‌گذاری انجمن مهندسان محاسب کشور، فعالیت مؤثر در شورایعالی کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی و بالاخره فعالیت به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان از جمله خدمات وی محسوب می‌شود.

مهندس معین فر پس از پیروزی انقلاب از سوی مهندس بازرگان به عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه برگزیده شد. وی در مهر ماه ۱۳۵۸ به عنوان نخستین وزیر وزارتخانه تازه تاسیس نفت منصوب شد. . معین فر در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه ۵۸ با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار رای به عنوان نفر چهارم به مجلس راه یافت.
پس از استعفای دولت بازرگان در آبان ۵۸، دولت شورای انقلاب آغاز به کار کرد. بدنه اصلی این دولت، همان وزرای دولت بازرگان بود و تنها چند وزیر تغییر کرد. معین فر همچنان تا مهر ماه ۵۹ وزیر نفت بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بزرگداشت سالگرد درگذشت مهندس معین فر، عصر پنجشنبه برگزار می شود

سردیس زنده یاد معین فر، بنیانگذار شبکه ملی شتابنگاری رونمایی شد

مهندس توسلی: مرحوم معین‌فر از مفاخر جامعه مهندسی ایران است

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: تبیین شخصیت مرحوم معین فر می تواند در گفتمان نسل جوان امروز بسیار کارگشا باشد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها