- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

امکان تست ادوات ریل راه‌آهن در کشور فراهم شد

محققان دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاه ادوات ریل راه آهن موفق به انجام تست‌های این ادوات شدند که تا پیش از آن در کشور آلمان اجرایی می‌شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سیامک ایپکچی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سرپرست آزمايشگاه سازه با اشاره به مطالعات این دانشگاه در زمینه رفتار ادوات روسازی ریلی گفت: این تست ها با ظرفیت ۳۰ تن در آزمایشگاه سازه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دستور کار قرار گرفته است.

مدير پروژه تستهاي ادوات ريل راه آهن با بیان اینکه این نوع آزمایش‌ها برای اولین بار است که در داخل کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: آزمایش‌های مرتبط با ادوات روسازی خطوط ریلی تا قبل از آن در آزمايشگاهي در شهر مونیخ آلمان اجرایی می‌شد که با راه اندازی آزمایشگاه تست روسازی ادوات ریلی در دانشگاه صنعتي اميرکبير، این تست‌ها در داخل کشور اجرایی می‌شود.

ایپکچی با تاکید بر اهمیت تست ادوات روسازی ریلی خطوط راه آهن به عنوان يکي از پرکاربردترين سيستمهاي حمل و نقل کشوري اظهار داشت: این تست‌ها تا قبل از اين با هزینه‌های چند هزار یورویی در خارج از کشور انجام می‌شد که با تلاش محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاري بخش خصوصي و دولتي در صنعت راه آهن کشور موفق به بومی سازی این آزمایش ها در داخل کشور شدیم و توانستیم امکان انجام تست‌های مرتبط با این ادوات را در کشور فراهم کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه با راه اندازی این آزمایشگاه، تمام تست‌های ادوات روسازی ریل راه آهن در آزمایشگاه سازه این دانشگاه اجرایی می‌شود، گفت: این دسته از آزمایش‌ها بر طبق استاندارد BS EN 13146 شامل ۹ آزمایش می‌شود که تست‌هایی چون آزمایشهاي خستگي، مقاومت محوري و شرايط محيطي سخت از جمله‌ آن است.

به گفته وی در این آزمایشگاه، تست‌هایی چون اندازه گیری مقاومت الکتریکی، مقاومت محوری، پیچشی، ضربه و تست خستگی انجام می‌شود.

ایپکچی با تاکید بر اینکه نتایج به دست آمده از این تست‌ها مي تواند به عنوان مرجعي براي صحت عملکرد ادوات روسازي ريلي در کشور محسوب شود اظهار کرد: بر این اساس مجموعه‌های صنعتی می‌توانند با اطمینان زیاد به این آزمایش‌ها اتکا کنند.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه با راه اندازی این آزمایشگاه دیگر نیازی به انجام تست‌های ادوات روسازی ریلی در کشورهای دیگر نیست، اضافه کرد: برخی از تجهیزات این آزمایشگاه چون دستگاه تست شرایط محیطی سخت و تست مقاومت الکتریکی ریلی از سوی محققان این دانشگاه طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام