چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

موفقیت جراحان ایرانی در بازسازی فک و صورت گلوله خورده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44544
چهارشنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۸ | 11:08

موفقیت جراحان ایرانی در بازسازی فک و صورت گلوله خورده

در یک جراحی منحصر بفرد و پیچیده در بیمارستان طالقانی تهران برای بیماری که مورد اصابت گلوله در ناحیه فک و صورت قرار گرفته بود، از طریق اسکن سه بعدی مدلی طراحی و بازسازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و صورت گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حسین بهنیا، استاد گروه جراحی دهان،  فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  و رییس تیم جراحی اظهار کرد: این جراحی منحصر به فرد به منظور باز سازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و صورت به صورت تیمی بر روی یک مرد  ۴۲ ساله که در اصفهان مورد  اصابت گلوله قرار گرفته بود انجام شد.

وی در خصوص روند درمان و بازسازی فک و صورت این بیمار خاطرنشان کرد: به دنبال حادثه بلافاصله در اصفهان درمانهای اولیه اورژانس صورت گرفته بود و بعد از چند ماه عملیات بازسازی یکبار از فلاپ آزاد فیبولا و بار دوم نیز از فلاپ سینه و دنده انجام شد که هیچ کدام موفق نبود. در ادامه بیمار جهت درمان به تهران مراجعه کرد که با طراحی دقیق و برنامه ریزی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته درمان جراحی بصورت تیمی در بیمارستان طالقانی با موفقیت بر روی بیمار انجام شد.

بهنیا اظهار کرد: به کمک اسکن سه بعدی و تهیه مدل، بازسازی های مناسب به صورت مجازی و شبیه سازی بر روی مدل انجام گرفت و در حین جراحی به عنوان الگو استفاده شد تا دقیقا وضعیت قبل از حادثه برای بیمار ایجاد شود.

وی افزود: برای بازسازی از تنها فلاپ فیبولای باقیمانده سمت مقابل به کمک استئوتومی های متعدد و فیکساسیون از طریق پیچ و پلاک به استخوانهای اطراف ثبت شد تا نهایتا عروق تغذیه کننده فلاپ و به عروق گردن زیر میکروسکوپ آناستوموز شود.

بهنیا یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط تیم درمانی پزشکان و دکتر شهرام ناظرانی متخصص جراحی ترمیمی و میکروسکوپی بیمارستان طالقانی را استفاده از فلاپ پوست سر برای بازسازی نسوج نرم ناحیه گردن و چانه عنوان کرد تا بیمار بتواند دقیقا نسوج از دست رفته را از نظر رنگ پوست و مو تامین کند.

وی در پایان تصریح کرد: چند ماه دیگر درمانهای تکمیلی و ترمیمی به صورت موضعی انجام و برای بیمار از ایمپلنت های دندانی در فک بازسازی شده برای جویدن و تغذیه استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاسیس دو مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استعفا داد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برکنار شد/زالی سرپرست شد

انتشار کتاب محققان نانوی ایران توسط انتشارات بین‌المللی اشپرینگر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها