پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

درمان «نارساخوانی» با نرم افزار ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44528
سه شنبه، ۷ خرداد، ۱۳۹۸ | 12:29

درمان «نارساخوانی» با نرم افزار ایرانی

محققان دانشگاه اصفهان موفق به تولید بسته های نرم افزاری شدند که با فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به درمان «نارساخوانی» کمک می‌کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، «نارسا خوانی» از اختلالات خواندن در کودکان است. در این اختلال کودک در شناسایی حروف و واژگان مشکل دارد. پس نمی تواند بخش های مختلف کلمات را به درستی پیوند دهد.

محققان دانشگاه اصفهان برای درمان این اختلال از فناوری کمک گرفتند و نرم افزاری را در این زمینه طراحی کردند.

جواد راستی، مجری این طرح پژوهشی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است بیان کرد: دو روش سنتی برای درمان «نارسا خوانی» وجود دارد. روش نخست چند حسی است. در این روش حس های مختلف کودک همچون شنوایی، بینایی و لامسه درگیر می شود تا مشکل در خواندن کلمه مورد نظر رفع شود. روش بعدی که آگاهی واج شناختی نام دارد کمک می شود تا با شناساندن واج ها کودک در خواندن موفق تر عمل کند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر با  ظهور فناوری های جدید می توان از این موقعیت بهره برد تا رنگ و بویی جدید به روش های سنتی داد. در این طرح نیز از دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهره بردیم و دو نرم افزار طراحی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره نرم افزار واقعیت مجازی گفت: کودک در این نرم افزار با زدن عینک مخصوص روی چشم هایش در فضای مجازی کلماتی که در خواندن آنها مشکل دارد را می بیند، می شنود و حتی می تواند آن کلمات را بر روی تخته مجازی بنویسد. پس به او کمک می شود تا مشکل خود را نهادینه کند. در حال حاضر نرم افزار در مرحله تست توسط دانشجویان روانشناسی و مقایسه با روش های سنتی قرار دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دکتر رکنی زاده، استاد فیزیک دانشگاه: سخنان اخیر وزیر بهداشت، نشان روشنی از عدم شناخت بخش بزرگی از دولتمردان و حتی دانشگاهیان از مفهوم «نهاد علم» است

سنگ مزار استاد کیاست پور، «ساعت آفتابی» شد

پیکر استاد کیاست پور، صبح سه شنبه از دانشگاه اصفهان تشییع می شود

سامانه موقعیت‌یاب محققان ایرانی به بیماران آلزایمر کمک می‌کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها