- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: توسعه همکاری‌های فناورانه بر بستر جاده ابریشم

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در همایش نوآوری پوچیانگ چین بر همکاری‌های فناورانه در بستر جاده ابریشم تأکید کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی وحدت در همایش نوآوری چین که با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان در شهر شانگهای برگزار شد با بیان اینکه توسعه‌ فناوری و نوآوری کلید توسعه در سطح ملی و پایه رقابت‌پذیری است، تصریح کرد: جاده ابریشم، جاده‌ای تاریخی است که بستری برای تسهیل داد و ستد انواع کالا بود و در سال‌های اخیر کمتر اسمی از آن شنیده می‌شود. حال با طرح پیشنهادی دولت چین «یک کمربند، یک جاده» و به کمک همه ما، می‌تواند دوباره به محملی برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی بدل شود، این بار اما با شکلی جدید و حسی آمیخته با نوستالژی. بدون شک یکی از محورهای اصلی همکاری اقتصادی در سراسر جاده ابریشم به عنوان یک پلت‌فرم بین‌المللی، همکاری‌های فناورانه و نوآورانه است، مفهومی که این روزها شاه‌کلید توسعه در سطح ملی و پایه رقابت‌پذیری در سطح بنگاه محسوب می‌شود.

وحدت افزود: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه، ظرفیت‌های بی‌بدیلی در اکوسیستم نوآوری دارد و مایل است از این ظرفیت در احیای جاده ابریشم استفاده کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به این نکته اشاره کرد که ایران دستاوردهای شایان توجهی‌ در زمینه علوم، تحقیقات و فناوری داشته است که از جمله می‌توان به رشد فزاینده‌ در انتشار بین‌المللی مقالات علمی به ویژه در زمینه‌های فناوری نانو، زیست فناوری و علم مواد اشاره کرد.

وی افزود: همچنین، ایران بیش ازچهارهزار شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه‌های نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی انرژی، برق و الکترونیک و انرژی تجدیدپذیر دارد. به گفته دکتر وحدت این حجم از توسعه حاصل تغییرات گسترده در نظام ملی نوآوری ایران است.

وحدت با بیان اینکه اهمیت شرکت‌های «های-تک» و «تحقیق و توسعه» در بسیاری از سیاست‌گذاری‌های کلان کشور از جمله نقشه‌ جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز بیست ساله‌ مورد تأکید بوده است، تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ١٣٨٩ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پیرو آن صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ١٣٩١ با هدف حمایت مالی از این شرکت‌ها تأسیس شد.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه این صندوق با سرمایه‌ اولیه‌ یک میلیارد دلار و تحت نظارت نهاد ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است، گفت: تا به امروز، صندوق از چهارهزار شرکت فعال در توسعه فناوری و نوآوری پشتیبانی کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در راستای توانمندسازی هر چه بیشتر شرکت‌ها، صندوق نوآوری و شکوفایی دستورکار ویژه‌ای برای حمایت از شبکه‌سازی در سطح بین‌المللی در دست دارد، گفت: اینک زمان حرکت به سمت ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها است و صندوق در نظر دارد تا این مهم را به نحو مقتضی حمایت کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه پیشنهاد ایجاد شبکه تبادل راه‌حل‌های فناورانه (NTSE) در سرتاسر راه ابریشم را برای همکاری فی‌ما‌بین کشور‌های عضو ارائه داد و گفت: این شبکه کمک می‌کند کشورهای عضو راه‌حل‌های فناورانه مورد نیاز خود را بیابند. همچنین نسبت به تبادل توانمندی‌های توسعه‌یافته خود از طریق قابلیت‌های شرکت‌های فناور، شامل ایجاد پلت‌فرم‌های تحت وب تخصصی برای تبادل فناوری، توسعه نمایشگاه‌های دائمی ویژه فناوری و به‌ویژه فناوری‌های پیشرفته و نوظهور و اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری تخصصی در حوزه‌های مختلف صنعت و فناوری اقدام کنند.

وی همچنین به ایجاد صندوق‌های مشترک به منظور پشتیبانی از تبادل فناوری و همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌ها از طریق NTSE اشاره کرد و افزود: با ایجاد صندوق‌های مشترک می‌توانیم فناوری‌های اولویت‌دار و مهم را توسعه دهیم و ریسک‌های مالی توسعه فناوری را به حداقل برسانیم. همچنین این صندوق‌ها به ما اجازه می‌دهند عواید ناشی از همکاری‌های فناورانه را مدیریت کنیم و در اختیار اعضا قرار دهیم.

وحدت «انتقال تجارب سیاستی در حوزه نوآوری» از طریق NTSE را از ملزومات همکاری‌های مؤثر دانست و تصریح کرد: تمامی اعضای این پلت‌فرم بین‌‌المللی تجربیات ارزشمند و متنوعی را در مسیر توسعه فناوری و نوآوری و همکاری‌های نوآورانه‌ بین‌المللی خود داشته‌اند. ما می‌توانیم به آسانی تجربیات خود در زمینه استفاده از ابزارهای مالی متفاوت و سازوکارهای مالی متنوع را به اشتراک بگذاریم و آن را به دانش جمعی تبدیل کنیم تا بتوانیم به رشد و توسعه NTSE سرعت بخشیم. باید در نظر داشته باشیم بیش از آن که دولت‌ها در حال حاضر نیازمند گفتگو باشند، اینک شرکت‌های ما نیازمند گفتگو در بستر NTSE هستند.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم، دکتر وحدت رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی دیداری با وزیر علوم چین داشت که طی آن توسعه همکاری‌ها در زمینه تبادل فناوری و تعمیق همکاری‌ها برای تعامل بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور بررسی شد.

در این سفر دکتر کشمیری عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، دکتر ‌الیاسی، عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشتند.

در همایش نوآوری پوچیانگ موضوعات مختلفی از جمله ایده‌های نو در زمینه علوم و فناوری با نگاهی به آینده بررسی می‌شود. به طور مثال در پنل کارآفرینان، متخصصانی که در زمینه فناوری مشغول به فعالیت هستند و با نوآوری‌های خود در پیشرفت دنیا نقش مهمی ایفا می‌کنند، حضور خواهند داشت. همچنین نوآوری‌ها و دیدگاه‌های علمی شرکت‌کنندگان معرفی می‌شود تا زمینه‌ای برای درک بهتر مسائل مهم برای توسعه اقتصادی و صنعتی فراهم شود.