- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بیشترین سرآمدان علمی کشور در کجا فعالیت دارند؟

بر اساس انتخاب فدراسیون سرآمدان علمی ایران ۱۳ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۸ در فهرست ۷۵ نفره سرآمدان علمی کشور قرار گرفتند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدرضا هرمزی نژاد، مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: در این فهرست، دانشگاه صنعتی شریف فاصله معناداری با رتبه بعدی – پژوهشگاه دانش های بنیادی – دارد و دانشگاه‌های دیگر با فاصله نسبتا زیادی از لحاظ امتیاز در رتبه های بعدی قرار دارند.

به گفته وی، فدراسیون سرآمدان علمی کشور از ابتدای سال ۹۴ با هدف دستیابی ایران به مرجعیت علمی با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است. این برنامه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند و دارای بنیه علمی قوی و ارائه حمایت‌های ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در منطقه سوق دهد. در این برنامه سعی شده است با حمایت محققان سرآمد و توانمند برای افزایش تعاملات بین‌المللی با محققان معتبر جهان، استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات مراکز معتبر علمی جهان سبب تقویت مراودات علمی و ارائه توانمندی‌های معتبر علمی کشور شود. این برنامه بر حمایت از حوزه‌های Physical science و Natural science متمرکز بوده و حوزه فنی و مهندسی را در بر نمی‌گیرد.

وی گفت: سال ۹۷ هفتاد نفر در سطح کشور به عنوان چهره‌های سرآمد و شاخص انتخاب شدند. افراد در دو دسته الف و ب قرار گرفتند. ۵۰ نفر گروه الف و ۲۰ نفر گروه ب. در این سال هشت نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سرآمد انتخاب شدند و رتبه کلی دانشگاه هم در میان دانشگاه‌های ایران پنجم بود.

هرمزی نژاد با بیان این که در چند سال اخیر، پژوهش‌های دانشگاه به سمت علوم بین رشته ای و گسترش آنها متمرکز شده است، اظهار داشت: دانشگاه، هیات علمی جوان بسیار خوبی هم در این سال‌ها جذب کرده و مطمئنم این جوان‌ها می توانند مرزهای سنتی را بشکنند و علوم بین رشته ای را تقویت کنند. در این راستا رییس دانشگاه ماموریتی ویژه به معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه داده تا رشته‌های جدید و بین رشته‌ای را در دانشگاه راه اندازی کنند و اقدامات خوبی هم انجام شده است اما در سال ۹۸ دانشگاه صنعتی شریف با یک جهش درخور به رتبه اول این لیست رسیده است.

در لیست ۷۵ نفره امسال ۱۳ از اعضا هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف حضور دارند. هشت نفر در گروه الف و پنج نفر در گروه ب. توزیع سنی این افراد هم نشان می دهد هر دو اعضای هیات علمی با سابقه و جوان در این موفقیت سهیم بوده اند. یعنی هر دو گروه هیات علمی با سابقه و جوان در حوزه های Physical science و Natural science کیفیت پژوهش بالایی دارند. مدیر پژوهش دانشگاه در ادامه به نحوه حمایت از سرآمدان نیز اشاره کرد و گفت: سه نوع مدل حمایتی برای این افراد در نظر گرفته شده است که شامل: پژوهانه های فردی که یه صورت نقدی پرداخت می‌شود، گرنت خدمات آزمایشگاهی و در نهایت هزینه استخدام یک یا دو پژوهشگر پسا دکتری است که در دانشگاه صنعتی شریف بر اساس رتبه سال جاری امکان به کارگیری ۱۵ نفر پژوهشگر پسا دکتری از طریق فدراسیون سرآمدان علمی ایران فراهم شده است.

هرمزی نژاد تاکید کرد: دانشگاه ۵ سالی است برنامه ای با عنوان ارتقای کیفیت پژوهش دارد و سه سالی است که برنامه افزایش مقالات شاخص پژوهشی را تدوین و اجرا نموده است. این برنامه‌ها که با هدف حداکثر کردن مقالات با کیفیت بالا است- بدون شک تاثیرش را در ارتقای کیفیت پژوهش دانشگاه بر جای گذاشته و با استمرار این برنامه‌های حمایتی و نیز برنامه‌های جدیدی در معاونت پژوهش و فناوری در سال‌های پیش رو وضعیت بهتر نیز خواهد شد. از طرف دیگر استخدام و به کار گیری افراد با کیفیت در دانشگاه تاثیر به سزایی در این موضوع دارد. برآیند آن برنامه‌ها و جذب این افراد بالا رفتن سطح کیفی پژوهش در دانشگاه است.

انتهای پیام