سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

محکومیت اقدام فرانسه در استرداد مهندس ایرانی از سوی فعالان صنعت پهپاد کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44480
شنبه، ۴ خرداد، ۱۳۹۸ | 12:49

محکومیت اقدام فرانسه در استرداد مهندس ایرانی از سوی فعالان صنعت پهپاد کشور

مرکز غیردولتی ساماندهی پهپادهای غیر نظامی کشور و تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوافضا و پهپاد در بیانیه ای اقدام یک دادگاه فرانسوی در استرداد مهندس ایرانی بازداشت‌ شده به آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش دیده بان علم در متن بیانیه منتشر شده از سوی ایسنا آمده است: «رادارهای موج میلیمتری جهت رصد و مقابله با پهپادها ” تجهیزاتی غیر نظامی و نوظهور جهت محافظت فرودگاه‌ها و اماکن حیاتی هر کشور در مقابل ورود ریز پرنده‌های بدون سرنشین هستند و تهیه آن نه تنها امری نظامی و مشمول تحریم نیست بلکه از الزامات حفاظت از حریم هوایی و فرودگاه‌های غیرنظامی و مطابق با اصول هواپیمایی سازمان ملل (ایکائو) می‌باشد و حق همه کشورهای دنیاست.

به دولت فرانسه یادآور می‌شویم که چنین اقدام سیاسی که هم مغایر با توافق برجام و هم ناقض قوانین بین المللی می‌باشد ممکن است عواقب جدی برای متخصصان و بازرگانان فرانسوی مستقر در ایران ایجاد نماید.»

خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه به نقل از یک منبع قضائی اعلام کرد که دادگاهی در فرانسه با استرداد مهندسی ایرانی به آمریکا موافقت کرده است تا به دلیل آن چه تلاش برای واردات غیرقانونی فناوری آمریکایی از سوی یک شرکت ایرانی و برای اهداف نظامی  خوانده شده، محاکمه شود.

این دادگاه که در استان اکس-آن در جنوب فرانسه واقع است، همچنین درخواست ضمانت از سوی جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی ۴۱ ساله را رد کرد. وی دوم فوریه پس از پیاده شدن از هواپیما در فرودگاه شهر نیس فرانسه بازداشت شده است.

بازپرسان قضائی با ادعای این که روح‌الله‌نژاد تلاش داشته است سیستم‌های مایکروویو صنعتی قدرت بالا را که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از آمریکا به ایران وارد کند، به او مظنون هستند.

قضات آمریکایی مدعی هستند که این مهندس از طرف شرکتی که به سپاه پاسداران ایران مرتبط است اقدام کرده است.

رسانه‌های فرانسه به نقل از وکیل روح‌الله‌نژاد خبر دادند که حکم بازداشت آمریکا انگیزه سیاسی داشته است و وی همچنان استرداد را نخواهد پذیرفت.

ادامه روند استرداد، مستلزم فرمان نخست‌وزیر فرانسه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استقبال سفیر فرانسه از گسترش همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه های فرانسه

یازدهمین دوره مسابقات ملی هوافضا برگزار می شود

ساخت پهپاد شکارچی پرنده‌ها و ریزپهپادهای مزاحم در کشور

نخستین مرکز نوآوری پهپادهای تجاری افتتاح شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها