سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دکتر حکیم الهی، استاد شیمی دانشگاه های شیراز و تایوان درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44470
چهارشنبه، ۱ خرداد، ۱۳۹۸ | 14:25

دکتر حکیم الهی، استاد شیمی دانشگاه های شیراز و تایوان درگذشت

دكتر غلامحسين حكيم الهي، استاد برجسته شيمي دانشگاه شيراز که نقشی موثر در راه اندازی نخستین دوره دکتری شیمی در ایران داشت، در گذشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، زنده یاد دکتر حکیم الهی که متولد شیراز بود دوره کارشناسی شیمی را در دانشگاه ملی (شهید بهشتی)(۱۹۷۲)، دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه شیراز (۱۹۷۴) و دوره دکتری این رشته را در دانشگاه مک گیل کانادا (۱۹۷۹) به پایان برده بود. وی در ادامه تا سال ۱۹۸۲ به عنوان محقق پسادکتری در دانشگاه مک گیل به تحقیقات خود ادامه داد و پس از آن با بازگشت به زادگاهش به هیات علمی دانشگاه شیراز ملحق شد.

وی که در سال ۱۹۸۶ به مرتبه استادی رسیده بود از سال ۱۹۹۲ با موسسه شیمی آکادمی Sinica (بزرگترین تشکیلات علمی در تایوان) همکاری داشت.

دکتر حکیم الهی به موازات فعالیت های آموزشی با واحدهای صنعتی و بیمارستانی از جمله شرکت دارویی داروپخش و بیمارستان سعدی شیراز (بخش شیمی درمانی) و واحدهای تحقیقاتی و صنعتی در تایوان همکاری داشت.

حميد نادگران، ریيس دانشگاه شيراز در پیامی با تسلیت درگذشت استاد حکیم الهی آورده است: «با كمال تأسف و تأثر، خبر درگذشت استاد گرانمايه، دكتر غلامحسين حكيم الهي، شيميدان برجسته كشور و استاد شيمي دانشگاه شيراز دريافت شد و جامعه علمي و دانشگاهي كشور را باري ديگر، در غم و ماتم از دست دادن يكي ديگر از دانشمندان اين مرزوبوم فروبرد.

بي ترديد اين رويداد ناگوار، ضايعه اي عظيم در مجموعه ي علمي و فناوري كشور و فقداني جبران ناپذير براي جامعه بزرگ دانشگاه شيراز است.

شادروان دكتر حكيم الهي، عمر گران بهاي خود را در راه اعتلا و پيشرفت علم و دانش اين مرز و بوم صرف كرد و با وجود سال ها دوري از وطن، همواره به تحقيق در حوزه ي شيمي آلي حياتي مشغول بود و دستاوردهاي بسيار ارزشمندي از خود به جا گذاشت كه تا ابد به منزله مرجعي استوار از تحقيق علمي، نزد پژوهشگران ماندگار خواهد بود.

ايشان افزون بر نقش آفريني بي وقفه در مقام استادي دانشگاه، از بانيان بسيار مؤثر در راه اندازي دوره ي دكترا در ايران در سال ۱۳۶۴ بود و بدين ترتيب در تعليم و پرورش دانشجويان، استادان و صاحب نظران علم شيمي، خدمات ارزشمندي را به ميهن عزيز اسلامي ارائه نمود.

اميد كه دانشجويان و همكاران عزيز، راه اين استاد والامقام را كه آيينه ي تمام نماي انديشه ورزي و فروتني است، ادامه دهند و همچنان نام و ياد ايشان را در آسمان پر فروغ علم و دانش، درخشان نگاه دارند.

اينجانب با اندوهي فراوان، درگذشت اين استاد فرزانه را نخست به خانواده ي مكرم ايشان و سپس به جامعه ي علمي و دانشگاهي كشور، به ويژه همكاران ارجمندم و دانشجويان عزيز ايشان در دانشگاه شيراز تسليت عرض نموده، براي آن جاودان نام غفران و رحمت الهي و براي بازماندگان، شكيبايي و آرامش از خداوند متعال خواستارم.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

اختصاص طرح جلد معتبرترین مجله شیمی تجزیه جهان به مقاله محققان ایرانی

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها