سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

طی مقاله ای در «نیچر» ارائه شد: رهیافت محقق ایرانی در حوزه فناوری های خوانش اطلاعات زیستی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44442
سه شنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 14:27

طی مقاله ای در «نیچر» ارائه شد: رهیافت محقق ایرانی در حوزه فناوری های خوانش اطلاعات زیستی

یافته های اخیر عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و همکارانش در دانشگاه‌های هاروارد و MIT در زمینه بهبود نمایه‌سازی مبتنی بر تصاویر میکروسکوپی با مدل‌سازی ناهمگونی تک سلوله طی مقاله ای در مجله‌ معتبر نیچر ارائه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدحسین رهبان و همکارانش در مقاله خود با عنوانOrigin of apparent light- Capturing single-cell heterogeneity via data fusion improves image-based profiling (بهبود نمایه‌سازی مبتنی بر تصاویر میکروسکوپی با مدل‌سازی ناهمگونی تک سلوله) به فناوری های خوانش اطلاعات زیستی با دقت تک سلوله پرداخته اند که نیاز به روش‌های خلاصه‌سازی و نمایه‌سازی جمعیت سلول‌ها که قادر به مدل‌سازی ناهمگونی تک سلول‌ها باشند را ایجاد کرده است.

نمایه یک جمعیت از سلول‌ها، برداری است که اطلاعات جامعی از وضعیت زیستی یک جمعیت از سلول‌ها را ارایه می‌دهد و امکان مقایسه جمعیت سلول‌ها از طریق آن ممکن می‌شود.

مقایسه جمعیت سلول‌ها کاربردهای فراوانی در کشف داروها، شناسایی تابع ژن‌ها و کشف مکانیزم داروهای ناشناخته دارد.

در این مقاله، برای مدل‌سازی ناهمگونی داده‌های تک سلوله، برای تشکیل نمایه یک جمعیت از سلول‌ها، میانگین خوانش‌ها با پراکندگی خوانش‌ها و همبستگی بین جفت خوانش‌ها را با یکدیگر ترکیب شده است.

برای ارزیابی روش پیشنهادی از تکنولوژی میکروسکوپ فلورسنت برای اندازه‌گیری ریخت‌شناسی سلول‌ها استفاده و نشان داده شده که نمایه جدید تعریف شده نسبت به نمایه میانگین، که به صورت سنتی استفاده می‌شود، مکانیزم داروها و تابع ژن‌ها را به صورت معنادار و قابل ملاحظه‌ای بهتر پیش‌بینی می‌کند.

گفتنی است، زمینه های اصلی تحقیقاتی دکتر رهبان، یادگیری ماشین تفسیرپذیر، یادگیری متغیرهای نهان و زیست شناسی محاسباتی است و در سال های اخیربه تحقیق در زمینه کاربرد یادگیری ماشین در آنالیز داده سنجه های زیست شناسی توان بالا مبتنی بر تصویر مشغول شده اند.

تحقیقات وی در دوره پسادکتری در موسسه Broad مرتبط با هاروارد و ام آی تی منجر به کشف ارتباط بین مکانیزم های دخیل در سرطان و داروهایی شد که این مکانیزم ها را کنترل می کنند.

مجله Nature Communications یکی از زیر مجموعه‌های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شده است. این مجله زمینه‌های علوم طبیعی مانند زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی و علوم زمین را پوشش می‌دهد. ضریب تاثیر این مجله در سال ۲۰۱۷، ۱۲/۳۵ گزارش شده است. بر اساس پایگاه SJR، نمایه H این مجله ۱۹۸، معیار SJR آن ۶/۵۸، و جزو مجلات Q1 در زمینه بیوشیمی، ژنتیک، و زیست‌شناسی مولکولی است.

این تحقیقات با همکاری با محققین پلتفرم تصویربرداری موسسه برود مرتبط با دانشگاه‌های هاروارد و ام آی تی انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

رئیس دانشگاه صنعتی شریف برکنار شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. جمیل گفت:

    افرین به دانشمند مبتکر و محقق ایرانی ، که برای پیشرفت علم در کشورش از مزایای ماندن در خارج از کشور با همه پیشنهاد های اغوا گرانه خدمت به مرز و بوم و زادگاهش ایران را انتخاب کرد افرین و صد افرین به تو و ایده خوب و پاک شما و عزیزانی که از شما الگو میگیرند .

سرخط خبرها