سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پیشتازی دانشگاه امیرکبیر در ثبت اختراع بین الملی با ۲۲ پتنت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44440
سه شنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 13:51

پیشتازی دانشگاه امیرکبیر در ثبت اختراع بین الملی با ۲۲ پتنت

بنابر اعلام کانون پتنت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ارسال و پتنت (ثبت اختراع) بین‌المللی در کشور رتبه نخست را از آن خود کرده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مالک نادری، مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: باتوجه به برنامه‌ریزی موثری که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است، بر اساس اعلام کانون پتنت ایران – که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند – توانستیم با اختلاف بسیار زیاد در رتبه نخست ارجاع و ثبت پتنت بین‌المللی در کشور قرار گیریم.

وی تاکید کرد: این دانشگاه با ارجاع ۱۰۸ پتنت بین‌المللی رتبه نخست ارجاع را کسب کرده است که بر این اساس در مجموع ۲۵ درصد کل پرونده‌های ارسالی پتنت‌های بین‌المللی در میان دانشگاه‌ها به کانون پتنت، مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

نادری اظهار کرد: در ثبت پتنت بین‌المللی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ثبت ۲۲ پتنت تاییدشده نیز توانست رتبه نخست در کشور را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف و مرکز رشد تجهیزات پزشکی نیز هرکدام با ثبت ۹ پتنت بین‌المللی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این دانشگاه از سوی دفاتر همکار نمونه کانون پتنت نیز با ۲۰۷ امتیاز رتبه اول و دانشگاه صنعتی شریف با ۷۹ امتیاز رتبه دوم و دانشگاه تربیت مدرس با ۶۹ امتیاز رتبه سوم را کسب کرده‌اند.

دکتر نادری گفت: برنامه داریم دفتر پتنت آفیس را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسعه دهیم و دفتر تیسک مربوط به سازمان مالکیت معنوی را نیز در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: این دفتر فعالیت‌های مربوط به ارزیابی و توسعه تکنولوژی پتنت برای منطقه و خاورمیانه را پیگیری خواهد کرد.

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در سال‌های گذشته تنها پتنت‌ها و اختراعات داخلی که توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، در ارتقای اساتید نقش داشت؛ اما باتوجه به عملکرد خوب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این دانشگاه جزو پنج مرکز داوری اختراعات مورد تایید وزارت علوم انتخاب شده است؛ بنابراین اختراعاتی که از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد داوری قرار می‌گیرد، در ارتقای اساتید لحاظ خواهد شد.

وی افزود: در دانشگاه در حال برنامه‌ریزی برای فروش پتنت هستیم و اکنون دو پتنت دانشگاه درخواست کننده خارجی دارد.

نادری عنوان کرد: در سال گذشته قانونی توسط مجلس به عنوان بند ت تبصره ۹ تصویب شد که بر اساس آن موسسات و شرکت‌های سود ده باید ۴۰ درصد از بودجه تحقیقاتی خود را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: اواخر مردادماه آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون اعلام شد و پس از آن دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تمامی صنایعی که اسامی آنها در لیست این قانون قرار داشت، ارتباط ایجاد کرد.

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت علوم و خزانه کشور بر اساس این قانون دانشگاه صنعتی امیرکبیر قراردادهای زیادی با صنایع منعقد کرده است.

وی تاکید کرد: در مجموع در سال گذشته بر اساس این قانون دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۳ میلیارد تومان قرارداد با صنایع مختلف منعقد کرده است و دانشگاه تهران با حدود ۶ میلیارد تومان در رده بعدی قرار دارد.

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیربا بیان این که میزان قراردادهای صنعتی دیگر دانشگاه های کشور براساس این قانون حدود ۲، ۳ میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: امسال نیز این قانون به عنوان بند ح تبصره ۹ است که برنامه داریم از ایین مسیر قراردادهای بیشتری را منعقد کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها