سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

خطر اپیدمی بیماري هاي عفونی در مناطق سیل زده*ضرورت احداث فوري توالت هاي عمومی موقت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44400
چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 15:24

خطر اپیدمی بیماري هاي عفونی در مناطق سیل زده*ضرورت احداث فوري توالت هاي عمومی موقت

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی با هشدار نسبت به خطر اپیدمی بیماري هاي عفونی نظیر حصبه، وبا و هپاتیت در مناطق سیل زده بر ضرورت احداث فوري توالت هاي عمومی موقت در این مناطق تاکید کرد.

در یادداشت دکتر بهادر حاجی محمدي، متخصص سم شناسی مواد غذایی و بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی که برای انتشار در اختیار دیده بان علم ایران قرار گرفته آمده است: « با توجه به سیلاب هاي اخیر در اکثر استان هاي کشور خطر اپیدمی بیماري هاي عفونی نظیر حصبه، وبا و هپاتیت وجود دارد چرا که به علت تخریب برخی از منازل و آسیب به لوله کشی فاضلاب در مناطق سیل زده، نشر ذرات مدفوعی در محیط موجب افزایش خطر شیوع بیماري هایی نظیر وبا، هپاتیت و حصبه می شود؛ لذا احداث توالت هاي عمومی سیار و موقت در مناطق سیل زده از اهمیت بسیاري برخوردار است.

احداث توالت هاي عمومی در سطح منطقه را به طور اولویت دار در دستور کار قرار دهند. بویژه در مناطقی که زیر ساخت هاي فاضلاب دچار آسیب هاي شدید شده است و فاضلاب به معابر شهري ورود کرده است، این موضوع نیازمند توجه جدي تري است.

پرهیز از نوشیدن آب هاي مشکوك و غیربهداشتی مهمترین راه پیشگیري از ابتلا به بیماري هاي عفونی در مناطق سیل زده است. آب هاي معدنی یا آشامیدنی بطري شده ایمن ترین آب براي مصرف هستند. همچنین آب هاي تانکرهاي کلرزنی شده براي نوشیدن ایمن هستند. تاکید می شود که در مناطق سیل زده، آب نهرها، برکه ها و آب انبار ها به هیچ وجه ایمن نیستند.

انجماد آب به هیچ عنوان باعث سالم سازي آن نمی شود. بهترین راه ایمن سازي آب، جوشاندن آن به مدت حداقل پنج دقیقه است. همچنین اگر ساکنان مناطق سیل زده براي شستشوي سبزیجات به آب سالم دسترسی ندارند، از مصرف سبزیجات خام خودداري کرده و فقط سبزیجات را به صورت پخته مصرف کنند. همچنین نیرو هاي امدادي بهتر است توزیع میوه هاي پوست کندنی مثل موز و پرتقال را در اولویت قرار دهند که نیاز به شست و شوي قبلی نباشد.

باید دقت کرد که بیماري هاي عفونی حاد عمدتا علائم گوارشی دارند، بنابراین اگر در مناطق سیل زده فردي دچار علائم اسهال، استفراغ، تب و یا دلدرد شد باید بلافاصله به پزشک و تیم درمانی مستقر در اکیپ هاي امدادي سیار در منطقه سیل زده مراجعه کند.

افراد داراي علائم بیماري گوارشی باید از خود درمانی اجتناب کنند زیرا برخی از بیماري هاي عفونی ممکن استوخامت زیادي پیدا کند. به عنوان مثال در صورت عدم توجه به بهداشت آب مصرفی در مناطق سیل زده، خطر ابتلا به ویروس هپاتیت و آسیب شدید کبدي وجود دارد. در صورت تشدید و ادامه دار شدن اسهال فرد مبتلا، باید مایعاتی نظیر آب آشامیدنی،
دوغ بدون گاز، سوپ و چاي کمرنگ به وفور و منظم نوشیده شود تا آب و الکترولیت هاي از دست رفته بدن جبران شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

خودآزاری حین روابط جنسی می تواند ناشی از ابتلا به انگل باشد

اعطای چهار میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به هشت شرکت‌ دانش‌بنیان گلستان

رئیس هیأت: استقلال هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها به تدوین یک گزارش دقیق، کامل و مستند کمک می کند

خطر سرطان پروستات در اثر مصرف افراطی لبنیات پرچرب

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها