جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

یافته جدید پژوهشگران ایرانی در ترمیم ضایعات نخاعی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44375
سه شنبه، ۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 10:29

یافته جدید پژوهشگران ایرانی در ترمیم ضایعات نخاعی

یافته های تحقیق پژوهشگران ایرانی حاکی از اثربخشی بالای استفاده از کلرید لیتیم به تنهایی یا هم‌زمان با پیوند سلول‌‌‌‌‌های بنیادی عصبی در ترمیم ضایعات نخاعی در حیوان مدل آزمایشگاهی است.

به گزارش دیده بان علم ایران، درمان ضایعات نخاعی سال‌‌‌‌‌ها یکی از اهداف پژوهشگران علوم سلولی بوده است. تلاش‌‌‌‌‌های متعددی برای ترمیم نخاع آسیب دیده و بازیابی توان حرکتی مبتلایان صورت گرفته اما هیج یک منجر به درمان قطعی این عارضه نشده‌‌‌‌ ‌‌‌اند.

سلول‌درمانی همواره به عنوان یک روش درمانی برای درمان ضایعات نخاعی مطرح بوده است. کلرید لیتیم نیز به عنوان ماده‌‌‌‌‌ای موثر در بهبود وضعیت نخاع و افزایش واسطه‌‌‌‌‌های عصبی شناخته می‌‌‌‌‌شود. به منظور یافتن روشی برای ترمیم ضایعات نخاعی، دکتر سحر کیانی، دکتر حسین بهاروند، عطیه محمد شیرازی، هدی صدرالسادات، راضیه جابری، زهرا نقدآبادی، دکتر مهدی فردمنش و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن اثر پیوند سلول‌‌‌‌‌های بنیادی عصبی در کنار استفاده از کلریدلیتیم بر زنده‌مانی، تقسیم و تمایز سلول‌‌‌‌ ‌‌‌ها در مدل آزمایشگاهی (رت) دارای ضایعه نخاعی مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش ابتدا در حیوانات مدل آزمایشگاهی ضایعه نخاعی ایجاد شد. سپس مدل‌‌‌‌‌های ایجاد شده به چهار گروه تقسیم شدند: گروه کنترل که هیچ درمانی دریافت نمی‌‌‌‌‌کرد، گروهی که سلول‌‌‌‌‌های بنیادی عصبی به آنان پیوند زده شد، گروهی که کلرید لیتیم دریافت می‌‌‌‌‌کرد و گروهی که پیوند سلول‌‌‌‌‌های بنیادی عصبی و کلرید لیتیم را هم‌زمان دریافت می‌‌‌‌‌کرد.

براساس این تحقیق که در مجله بین‌‌‌‌‌المللی Cellular Physiology ارائه شده گروهی که سلول‌‌‌‌‌های بنیادی عصبی و کلرید لیتیم را هم‌زمان دریافت کرده بود و گروه دریافت کننده کلرید لیتیم به تنهایی، به صورت معنی‌‌‌‌‌داری در توان حرکتی خود بهبود یافتند. همچنین بررسی‌‌‌‌‌های بافت شناسی نشان داد، سلول‌‌‌‌‌های بنیادی عصبی پیوند شده تمایز یافته و در طول نخاع مهاجرت کرده‌‌‌‌‌اند. علاوه بر این، سلول‌‌‌‌‌های بیان کننده نستین در گروه دریافت کننده کلرید لیتیم به شکل معنی‌داری بیشتر از سایر گروه‌‌‌‌‌ها تقسیم و تکثیر یافته بودند.
نتایج این پژوهش نشان داد، استفاده از کلرید لیتیم به تنهایی یا هم‌زمان با پیوند سلول‌‌‌‌‌های بنیادی عصبی بهترین اثر را در ترمیم و بازیابی توان حرکتی مدل‌‌‌‌‌های دچار ضایعه نخاعی و القاء ترمیم درون‌‌‌‌‌زاد دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

شناسایی محل آلودگی در شبکه آبرسانی شهری با استفاده از سنسورهای متحرک

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. سحر کیانی گفت:

    با عرض سلام و تشکر از اینکه به پژوهش ما توجه نشان دادید. خیلی بهتر بود اگر اسم همکارم در دانشگاه شریف آقای دکتر فردمنش را نیز در خبر ذکر می کردید.
    سپاس از حسن توجه شما

  2. زهرا گفت:

    پس کی رو انسان ازمایش میشه. همش میگید رو موش ازمایش شد و نتیجه گرفته شد. من سالها منتظرم

سرخط خبرها