- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عصر امروز در تهران برگزار می شود: بزرگداشت زادروز مریم میرزاخانی و روز جهانی «زنان در ریاضیات»

مراسم بزرگداشت زادروز مریم میرزاخانی، نخستین زن برنده مدال فیلدز و روز جهانی «زنان در ریاضیات» عصر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در این مراسم که از ساعت ۱۸ تا ۲۲:۳۰ امروز در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، علاوه بر ریاضیدانان برجسته ایرانی، دکتر ماری فرانسیس روی، رییس کمیته زنان اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان و دکتر بتول تنبای از اعضای این کمیته به عنوان مدعو خارجی حضور دارند.

اتحادیه جهانی ریاضیات در مردادماه ۱۳۹۷ به پیشنهاد انجمن ریاضی ایران، ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می) زادگاه مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان را به عنوان روز جهانی «زنان در ریاضیات» نامگذاری کرده است.

مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد که تیرماه ۱۳۹۶ در چهل سالگی درگذشت در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) به دلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» موفق به کسب مدال فیلدز شد که عالی ترین جایزه علمی در رشته ریاضیات است. میرزاخانی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.

دکتر کوچر بیرکار، ریاضیدان ایرانی دانشگاه کمبریج هم در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال فیلدز شد.

زمینه تحقیقاتی وی مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بوده است.

مریم میرزاخانی که متولد ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران بود در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان (تیزهوشان) تهران به عنوان نخستین دانش آموز دختر – به همراه همکلاسی نابغه اش رویا بهشتی – به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت.

وی برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) بود و در المپیاد ۱۹۹۵ به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی موفق به کسب نمرهٔ کامل شد.
میرزاخانی که دوره کارشناسی ریاضی را در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و دکتری خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد گرفت. استاد راهنمای رساله دکتری او، کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز بود.

وی به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و به عنوان «ذهن برتر» در رشته ریاضیات تجلیل شد.

میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بوده و پیش از این نیز به عنوان استاد دانشگاه پرینستون مشغول به فعالیت بوده است.

وی در اسفندماه ۱۳۷۶ در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که در آن تیم متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی حضور داشت و در آن رتبه اول کشور را کسب کردند. این اتوبوس که از اهواز راهی تهران بود  به دره سقوط کرد و ۶ نفر از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برندهٔ دو مدال طلای المپیاد جهانی – علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران جان باختند و مریم میرزاخانی از جمله دانشجویان بازمانده از این سانحه بود.

این نابغه ریاضی، ۲۴ تیرماه ۹۶ پس از چهار سال تحمل رنج ابتلا به سرطان پستان در آمریکا درگذشت.

انتهای پیام