جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

استارتاپ ماهواره ای دانشجویان صنعتی شریف در خدمت کشاورزی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44315
چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 17:26

استارتاپ ماهواره ای دانشجویان صنعتی شریف در خدمت کشاورزی

جمعی از دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با ایجاد استارتاپی در زمینه استخراج اطلاعات مکانی از زمین‌های کشاورزی با تصاویر ماهواره‌ای به کمک مدیریت بهینه کشاورزی آمده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، استارتاپ “کشت نگاران امید” با ارائه‌ اطلاعات آنلاین به کشاورزان و مدیران مزرعه، سبب افزایش بهره وری کشاورزی شده و می تواند با دادن راهکارهای بهبود عملکرد، کمک شایانی به مدیریت بهینه کشاورزی کشور کند.

امید همتی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست این تیم گفت: ایده اولیه استارتاپ کشت نگاران در پایان سال ۱۳۹۶ شکل گرفت. شاید اولین جرقه فعالیت در این حوزه زمانی در ذهن ما زده شد که می‌خواستیم با بهره گیری از آموخته‌های آکادمیک خود به مدیریت مصرف آب که مهم ترین چالش اجتماعی امنیتی آینده کشور است، کمک کنیم. پس از بررسی دقیقتر ایده و دریافت مشاوره از افراد مختلف، به یک جمع بندی در خصوص هدف و آرمان تشکیل گروه خود با ماهیت نوآورانه رسیدیم. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته استارتاپ‌های حوزه مدیریت مصرف آب و مدیریت بهینه کشاورزی در دنیا به شدت مورد توجه و اقبال قرار گرفته اند و پیشگامی ایران همپای سایر کشورهای پیشرفته، مزیت قابل توجهی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: فعالیت گروه با تمرکز در بخش تحقیق و توسعه از اواخر سال ۹۶ به طور رسمی آغاز شد که این تلاش‌ها با اضافه شدن بخش‌های مختلف نظیر بازاریابی و مدیریت استراتژی و بازار تا نیمه اول ۹۷ کامل تر شد. این کار تا نیمه سال ۱۳۹۷ به بلوغ لازم برای طرح به عنوان ایده کسب و کار رسید و در مرداد ۹۷ به عنوان یک گروه در مرکز شتابدهنده دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدیم. در این مرکز شتابدهی، خدمات متنوع و مهم برای افزایش سرعت رشد استارتاپ‌ها از قبیل برگزاری جلسات مشاوره، معرفی به مشتریان و سایر حمایت‌های مادی و معنوی ارائه می‌شود.

همتی تصریح کرد: هدف اصلی استارتاپ کشت نگاران امید با نام تجاری ستلارم (satelarm)، استخراج اطلاعات مکانی از زمین‌های کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای است. این اطلاعات که با سرعت، در سطح کل زمین‌های کشاورزی و با دقت قابل قبول، تولید می‌شود، می‌تواند برای اشخاص و سازمان‌های مختلف مرتبط با فعالیت کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد. کشاورزان، مدیران مزرعه، سازمان‌های دولتی و خصوصی مرتبط مانند سازمان جهاد کشاورزی، سازمان‌های حقوقی دولتی مانند بانک کشاورزی بعنوان مشتری‌های این اطلاعات شناخته شده هستند.

مشتریان در صورت استفاده از سامانه ما می‌توانند اطلاعات ارزشمندی از وضعیت مدیریت مزرعه، سلامت گیاه و… داشته باشند و در بخش تحقیق و توسعه در تلاش هستیم بسته‌های خدماتی خود به جامعه هدف را توسعه دهیم. در یک جمله می‌توان این طور خلاصه کرد که آرمان ستلارم افزایش بهره وری کشاورزی با ارائه تصویر وضعیت کشاورزی موجود و گذشته و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد می باشد.

در ادامه، حمیدرضا تقوایی نجیب دانش آموخته‌ی دانشکده‌ی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف و مسئول کمیته‌ی ارتباطات این استارتاپ نیز ضمن اشاره به حوزه‌ی خدمات این تیم گفت: تاکنون توانسته‌ایم خدمات خود را در چند حوزه به مشتری‌های مرتبط ارائه دهیم و در ضمن یک فرآیند دو طرفه، خدمات خود را مطابق با نظر آنها تولید کنیم. استراتژی ما برای ورود به بازار بدین صورت بوده است که باتوجه به ناآشنایی عموم مشتریان نسبت به مزایای استفاده از داده‌ها و تحلیل‌های ما، مواردی را به صورت پایلوت و رایگان برای مشتری اجرا کنیم تا بتوانند به صورت ملموس نتیجه کار را ببینند. بنابراین تاکنون بیش از هشت پایلوت موفق را در مجموعه‌های فعال در صنعت بیمه کشور، کشت و صنعت‌های صاحب نام و دستگاه‌های مربوطه اجرا کرده‌ایم و در مرحله امضای قرارداد جامع با یکی از مشتریان هستیم که قابل تبدیل به ارائه خدمات درازمدت می‌باشد.

وی افزود: از آنجا که هدف ستلارم ارائه اطلاعات به کشاورزان و مدیران مزرعه به صورت آنلاین می‌باشد، توسعه سرور متناسب با حجم اطلاعات ماهواره‌ای بیش از ۱۰۰ ترابایت در سال نیز پیگیری و توسعه داده شده است. داده‌های حجیم بارگیری شده و تحلیل شده یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهای ما است که توانستیم مطابق با برنامه ریزی‌ها به آن دست یابیم.

تقوایی خاطرنشان کرد: توجه به تولید کسب و کارهای نوین بر مبنای دانش دانشگاهی و متناسب با نیاز بازار، به تازگی و در حدود یک دهه است که مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گرفته است. خصوصا آن که تلاش برای توسعه این کسب و کارها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است. برای بهره برداری بهینه از ظرفیت کسب و کارهای نوآورانه جهت رسیدن به اهداف کشور در افق ۱۴۰۴، لازم است سیستم نوآوری ملی، منطقه‌ای و بخشی تدوین گردد و همه بازیگران این سیستم در راستای وظایف خود به خوبی عمل کنند. برای رسیدن به این سیستم، لازم است همان گونه که از دانشگاه‌های آموزش محور و پژوهش محور به سمت دانشگاه‌های نوآورانه حرکت آغاز شده است، در صنعت و حاکمیت نیز این تغییر نگرش صورت گیرد.

این پژوهشگر در ادامه به جدید بودن این نوع خدمات در کشور اشاره کرد و گفت: ستلارم، کسب و کار نوینی بر پایه دانش دانشگاهی است که خدمات قابل ارائه آن، کمتر در ایران وجود داشته است. بنابراین شکل گیری بازار و اقناع مشتری‌های آنها زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. پس از بررسی رقبای بالقوه داخلی و رقبای خارجی، ستلارم تلاش کرده است تا فاصله خود را نسبت به آنها افزایش بدهد و به‌عنوان موج اول نسل دوم کسب و کارها ارائه خدمات بدهد. بر این اساس ستلارم پیش بینی می‌کند تا پایان آذرماه سال جاری، نسخه اول ارائه خدمات خود به بخش قابل توجهی از مشتری های خود که مدیران کشت و صنعت‌های بزرگ کشور هستند، انجام بشود. پس از آن نیز همزمان با بهبود ارائه خدمات به مشتریان داخل کشور، ارائه خدمات به مشتریان خارج از کشور و مشتریان خرد داخلی شروع شود. در این میان تمرکز اصلی بر روی کشورهای غرب آسیا خواهد بود چراکه جامعه هدف در دسترس‌تری دارند و امید است که از این طریق با صادرات خدمات مشاوره‌ای پیشرفته و به روز، افتخاری دیگر برای کشور کسب شود.

تقوایی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های مهم پیش روی استارتاپ، عدم آشنایی جامعه هدف با خدمات قابل ارائه است و اینکه به چه میزان می‌تواند این اطلاعات برایشان سودمند باشد. از چالش های دیگر می‌توان به عدم همکاری دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات تکمیلی اشاره کرد. متاسفانه علی رغم تاکیدات مکرر مسئولان عالی رتبه کشور مبنی بر بارگذاری اطلاعات در بسترهای تعیین شده، عموما اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه‌های دولتی به طور مناسب و مکفی در اختیار پژوهشگران و کنشگران قرار نمی‌گیرد. همچنین در خصوص زیرساخت‌های حقوقی و آیین نامه‌های اجرایی حمایت از استارتاپ‌ها، اگرچه پیگیری‌ها و تلاش‌های ارزشمندی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته، اما لازم است تغییر نگرش اصولی در میان مدیران دستگاه‌ها صورت گیرد و قوانین تکمیلی به منظور مناسب سازی فضای کسب و کار نوآورانه و حمایت‌های منطقی در این خصوص تدوین شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها