جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:احتمال رویت هلال رمضان با ابزار در غروب امروز وجود دارد/جنوب غرب ایران، محتمل ترین محل رویت هلال با چشم مسلح

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44298
یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 14:37

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری:احتمال رویت هلال رمضان با ابزار در غروب امروز وجود دارد/جنوب غرب ایران، محتمل ترین محل رویت هلال با چشم مسلح

به عقیده عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری احتمال رویت هلال ماه رمضان در غروب امروز در مناطقی از کشور خصوصا جنوب غرب ایران با ابزار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، علیرضا بوژمهرانی درباره رویت پذیری هلال ماه رمضان در غروب امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت گفت: با اینکه رصد هلال رمضان ۱۴۴۰ کار سختی است اما احتمال رویت آن صفر نیست. با این که احتمال رویت شدن این هلال با چشم مسلح در مناطق شمال شرق، شمال و شمال غرب کشور بسیار ضعیف است ولی در بقیه نقاط کشور احتمال رویت وجود دارد و هر چی از شمال شرق به طرف جنوب غرب حرکت کنیم احتمال رویت شدن هلال تقویت می شود.

وی درباره شرایط رویت پذیری هلال ماه رمضان در غروب امروز گفت: با توجه به جنوبی بودن عرض دایرةالبروجی ماه در هنگام غروب خورشید روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ارتفاع هلال ماه رمضان از افق از ۴٫۴ درجه در شهر مشهد تا ۵٫۴ درجه در شهر آبادان متغیر است. این مقدار ارتفاع باعث می شود مدت مکث هلال هم از حدود ۲۷ دقیقه و ۱۱ ثانیه در مشهد تا ۳۰ دقیقه و ۱۶ ثانیه در آبادان بیشتر نباشد. ضخامت هلال هم در نقاط مختلف کشور بین ۰٫۱۶ تا ۰٫۱۹ دقیقه قوسی است و فاز ماه بین ۰٫۶۱ تا ۰٫۷۰ درصد نسبت به قرص کامل ماه.
همه اینها با هم یعنی با یک هلال چالشی روبرو هستیم که ممکن است رخ به کسی نشون ندهد.

به گفته بوژمهرانی موفقیت در چنین رصدهای دشواری وابستگی زیادی به وجود شرایط استثنائی جوی، رصدگاه مناسب، ابزار قوی و کارآزمودگی رصدگران دارد و کوتاه بودن مدت مکث، برنامه ریزی برای دقیقه به دقیقه رصد را ضروری می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها