پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ملک زاده با اشاره به تأثیر مصرف تریاک در ابتلا به پنج نوع سرطان: ۵ درصد تریاک دنیا در ایران مصرف می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44269
چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 13:43

ملک زاده با اشاره به تأثیر مصرف تریاک در ابتلا به پنج نوع سرطان: ۵ درصد تریاک دنیا در ایران مصرف می شود

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به نقش موثر مصرف تریاک در بروز سرطان گفت: متاسفانه ۵ درصد کل تریاک دنیا در ایران مصرف می شود و ۲۰ درصد افراد بالای چهل سال ایران، تریاک را به شکل تفریحی مصرف می کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده، در کنگره بین المللی تازه های سرطان های شایع دستگاه گوارش که در گرگان برگزار شد، به نتایج بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در شمال شرق ایران ( گلستان)  که با هدف شناسایی علل شیوع سرطان مری در این منطقه بر روی بیش از ۵۰ هزار فرد شرکت کننده صورت گرفته است، استناد کرد و گفت: تریاک نقش مهمی در بروز ۵ نوع سرطان مری، معده، پانکراس، مثانه و ریه دارد و این درحالیست که برخی باورهای نادرستی درباره فواید درمانی مصرف تریاک دارند.

وی مصرف چای داغ (دمای بالای ۶۵ درجه سانتیگراد) را مهمترین علت شیوع سرطان مری در منطقه گلستان، به عنوان داغترین نقطه سرطان مری جهان دانست.

مجری مطالعه بزرگ کوهورت گلستان افزود: نوشیدن آب غیربهداشتی (آب آب انبار و غیرلوله کشی)، مصرف کم سبزیجات و میوه های تازه ، بهداشت ضعیف دهان و دندان، استفاده از سوختهای نفتی و بیوزیستی در فضای بسته داخل خانه از دیگر علل سرطان مری در این منطقه است.

ملک زاده نقش عوامل ژنتیکی در بروز سرطان مری را  موثر اما نیازمند دخالت سایر عوامل در کنار آن دانست .

 وی در عین حال تاکید کرد که به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه گلستان، شیوع سرطان مری در این منطقه کاهش یافته است.

دکتر ملک زاده گفت: بر اساس گزارشهای سالهای اخیر اگر چه میزان بروز سرطان سلول های سنگفرشی مری به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی در استان گلستان کاهش یافته اما این سرطان همچنان دومین سرطان بروز یافته در بین زنان و مردان ساکن این منطقه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها