- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کنسرسیوم علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک تشکیل می شود

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران با امضای تفاهم نامه ای مشترک بر تعامل و همکاری فعال در راستای برقراری ارتباط علمی پژوهشی در قالب کنسرسیوم علمی تاکید کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، تفاهم نامه همکاری های مشترک پژوهشگاه و مرکز روز چهارشنبه به امضای دکتر نیراعظم خوش خلق سیما رییس پژوهشگاه و دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، رییس مرکز رسید.

در این تفاهم نامه بر تشکیل کنسرسیوم علمی به منظور گسترش همکاری های سازنده پژوهشی آموزشی، انجام تحقیقات مشترک و تشکیل هسته های علمی پژوهشی مشترک و همچنین بهره برداری بهینه از توان علمی، تجربی و امکانات فنی پژوهشی و ارتباط بین المللی طرفین در پیشبرد برنامه های کنسرسیوم علمی و نیز برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی و توسعه همکاری های مشترک با سایر موسسات آموزشی پژوهشی داخل و خارج کشور تاکید شده است.

استاد موسوی موحدی، رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران که با همراهی دکتر کاوه کاووسی، مدیر گروه بیوانفورماتیک مرکز در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی حضور یافته بود طی سخنانی در نشست مشترک با رییس و جمعی از معاونان و مدیران پژوهشگاه اظهار داشت: حدود چهار میلیون دانشجو و حدود ۸۰ هزار نفر عضو هیات علمی در دانشگاه های مختلف دولتی و غیردولتی کشور داریم یعنی یک استاد به ازای هر ۵۰ دانشجو که طبعا نمی توان انتظار داشت دانشگاه های ما در تربیت نیروی انسانی موفق باشند.

وی با اشاره به این که بحث دانشگاه های نسل سوم و سوق دادن دانشگاه ها به سمت کارآفرینی از دهه ۱۹۸۰ در آمریکا مطرح بوده اظهار داشت: دانشگاه های ما همچنان در مسائل دانشگاه های نسل اول و آموزش مناسب مشکل دارند و لازم است بیش از هر چیز به رفع مشکلات آموزشی و تربیت نیروی انسانی مناسب در دانشگاه ها توجه کنیم.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به بودجه شش هزار میلیارد تومانی پژوهشی کشور که از بودجه برخی دانشگاه های کشورهای منطقه هم کمتر است اظهار داشت: باید برای جذب و تربیت نیروهای انسانی برجسته از سنین قبل از دانشگاه اقدام کنیم و توجه داشته باشیم که پایه همه کارهای بزرگ و دستاوردهای کاربردی، علوم پایه و بنیادی است.

رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به ضرورت اجرای برنامه های مشخص برای تربیت و جذب دانشمندان تراز اول در کشور به تجربه موفق چین در جلب نخبگان چینی و خارجی به دانشگاه های آن کشور اظهار داشت: با رشد جریان تولید مقالات در چین سهم آمریکا از تولید علم جهان از ۳۴ درصد به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به سیاست مرکز بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران برای بورسیه و جذب تعدادی دانشجوی خارجی در مرکز گفت: فرستادن دانشجویان ایرانی به مراکز تحقیقاتی خارجی برای دوره های چند ماهه و همچنین حضور دانشجویان و محققان خارجی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور ضمن این که فرصت تبادل فرهنگی و آشنایی هر چه بیشتر جوانان ما با فضای علمی بین المللی را فراهم می کند ولع مهاجرت به خارج را هم در آنها از بین می برد.

دکتر خوش خلق سیما، رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هم طی سخنانی در این نشست با تشکر از همکاری خوب علمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران با پژوهشگاه و حضور دکتر موسوی موحدی و دکتر کاووسی – مدیر گروه بیوانفورماتیک مرکز – در پژوهشگاه گفت: منشاء ثروت آفرینی در دنیای امروز، علم است و حتی اگر ۱۰ درصد خروجی مراکز پژوهشی هم به خلق ثروت منجر شود، اثربخشی قابل توجهی در کشور خواهند داشت. مبنای حرکت ما در پژوهشگاه هم انجام تحقیقات معطوف به محصول قابل تجاری سازی است و در این راستا از هرگونه کمک و حمایت از خارج پژوهشگاه استقبال می کنیم.

وی تاکید کرد: رویکرد پژوهشگاه در بحث نیروی انسانی جذب مستعدترین افراد است به طوری که طی دو سال متوالی که امکان جذب ۵۰ نفر عضو هیات علمی را داشتیم سالی بیش از سه تا پنج نفر عضو هیات علمی نگرفتیم و در حال حاضر هم به صرف داشتن سهمیه تا زمانی که فرد مناسبی را پیدا نکنیم هیات علمی جذب نمی کنیم.

خوش خلق سیما در پایان ابراز امیدواری کرد با امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی، آموزشی و تحقیقاتی زمینه همکاری در حوزه آموزش نیروی انسانی و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک فراهم شود.

انتهای پیام