سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

صدور بیش از دو هزار و ۶۰۰ مجوز تولید داروهای گیاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44146
سه شنبه، ۳ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 14:42

صدور بیش از دو هزار و ۶۰۰ مجوز تولید داروهای گیاهی

تعداد مجوزهای تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از ۲۶ مجوز در ۱۳۷۷ با رشد ۱۰۰ برابری به دو هزار و ۶۵۸ مجوز در سال ۹۷ رسیده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه صنعت دارویی کشور اهداف متعددی را دنبال می کند. کسب سهم ۲۰ درصد ارزش بازار داروهای کشور توسط محصولات تایید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی یکی از این اهداف است. در راستای تحقق این هدف مهم ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی از نخستین سال های تاسیس اقدام به حمایت از تجاری‌سازی طرح های نوآورانه در این حوزه کرده است. به طوری که تعداد مجوزهای تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی و صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از سال ۱۳۷۷ تا کنون با رشد چشمگیر ۱۰۰ برابری مواجه شده است.

این موضوع در حوزه فرآورده های طب سنتی ایران نیز صدق می کند. در حالی که تا سال ۱۳۸۶ مجوزی با عنوان فراورده طب سنتی صادر نمی شد از این سال با تدوین و ابلاغ آیین نامه تهیه و عرضه فرآورده های طب سنتی ایران، اداره کل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو شروع به اعطای مجوز تولید بر اساس کتاب های مرجع طب سنتی همچون الحاوی (رازی)، قانون فی الطب (ابن سینا)، ذخیره خوارزمشاهی (جرجانی)، اختیارات بدیعی (انصاری شیرازی) و کامل الصناعه (علی بن عباسی اهواز) کرد به طوری که در حال حاضر تعداد یک هزار و ۳۴۷ محصول فرآورده طب سنتی دارای مجوز تولید از سازمان غذا و دارو است که در مقایسه با سال ۱۳۸۶ که تنها دو مجوز برای تولید این فرآورده ها صادر شد افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برخی داروهای گیاهی ممکن است شیمی‌درمانی را مختل کنند

پژوهش محققان ایرانی نشان داد: اثربخشی عصاره «بن سرخ» در مهار سرطان پستان

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی خبر داد: ایجاد خط تولید فرمولاسیون مایع داروهای گیاهی

تولید داروی گیاهی مشکلات گوارشی از عصاره فلفل در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها