سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

اهلی‌سازی ماهی سوف سفید با هدف تأمین مولدین بازسازی ذخایر در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44123
شنبه، ۳۱ فروردین، ۱۳۹۸ | 14:13

اهلی‌سازی ماهی سوف سفید با هدف تأمین مولدین بازسازی ذخایر در کشور

عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان موفق به اهلی‌سازی ماهی سوف سفید با هدف تأمین مولدین بازسازی ذخایر و آبزی‌پروری این‌گونه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، ماهی سوف یکی از گونه‌های ارزشمند در حوزه دریای خزر است که اهمیت فراوانی در چرخه اکولوژیک و صید ایفا می‌کند. در گذشته میزان صید این ماهی حتی به حدود ۲۰۰۰ تن در سال می‌رسید که متأسفانه به دلایلی از جمله صید بی‌رویه و عدم مدیریت مناسب، تخریب زیستگاه‌ها و آلودگی‌های وارد شده به رودخانه‌ها، تالاب و دریای خزر باعث کاهش شدید ذخایر این‌گونه شده است. به‌ طوری که از سال ۱۳۶۸ تکثیر و بازسازی ذخایر آن به‌طور جدی توسط شیلات ایران آغاز شد.

همه‌ساله هزینه‌های هنگفتی در راستای تأمین مولدین مناسب و انتقال آن‌ها برای عملیات تکثیر صورت می‌گیرد و این در حالی است که با کاهش ذخایر و افزایش هزینه‌ها، این تعداد کم شده و تولید گونه مورد نظر را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

در این راستا، پروژه تحقیقاتی با عنوان «اهلی‌سازی ماهی سوف سفید با هدف تأمین مولدین بازسازی ذخایر و آبزی‌پروری این‌گونه» توسط دکتر بهرام فلاحتکار، عضو هیات‌علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان با همکاری اداره کل شیلات استان گیلان برنامه‌ریزی و با نگهداری لارو بچه ماهی این‌گونه در شرایط پرورشی و موفقیت و تطابق با غذای دستی که یکی از مشکل‌ترین مراحل تطابق در اسارت است، پس از دو سال بچه ماهیان به مرحله تکثیر رسیده و طبق روش‌های تزریق و لانه گذاری از مولدین ۲ ساله لارو بچه ماهی استحصال شد.

این موفقیت در حالی رقم خورد که تجربه‌ای دراین‌ارتباط در داخل کشور وجود نداشته و در سایر کشورها نیز یک سال دیرتر به این مرحله از تکثیر نائل شده‌اند. از دستاوردهای این پروژه می‌توان به دستیابی به روش تطابق با غذای دستی در محیط اسارت و نگهداری آن، مولدسازی و همچنین معرفی این ماهی ارزشمند به آبزی‌پروران به‌عنوان یک‌گونه بومی برای پرورش و کاهش هزینه‌های تولید بچه ماهی برای اهداف آبزی‌پروری اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها