سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

وعده گاه دوستداران آسمان شب تبریز: عصر جمعه، پارک «ائل‌گلی»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44108
چهارشنبه، ۲۸ فروردین، ۱۳۹۸ | 17:09

وعده گاه دوستداران آسمان شب تبریز: عصر جمعه، پارک «ائل‌گلی»

انجمن نجوم آیاز تبریز در چهاردهمین سال پیاپی و همگام با سایر گروه‌های نجومی کشور ویژه برنامه‌های خاصی برای بزرگداشت روز جهانی نجوم تدارک دیده که عصر جمعه ۳۰ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در جاده سلامت پارک ائل‌گلی تبریز برگزار می‌شود.

مریم فخیمی، عضو شورای مرکزی انجمن در گفت و گو با دیده بان علم ایران با اشاره به تاریخچه روز نجوم که در سال ۱۹۷۳ به پیشنهاد داگ برگر، رییس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی شکل گرفته گفت: ایده روز نجوم این است که به جای اینکه مردم را برای رصد اجرام آسمانی به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانیم در روز مشخصی از سال، تلسکوپ‌ها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاوریم. امروزه بیش از ۵۰ کشور روز و هفته نجوم را برگزار می‌کنند و در ایران از سال ۱۳۸۰ روز نجوم گرامی داشته می شود.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه جهانی نجوم هر سال یکی از روزهای یکشنبه مابین ‎۱۵ آوریل تا ‎ ۱۵می را که ماه در وضعیت تربیع است به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌کند. این اتحادیه  تلاش دارد در برگزاری روز نجوم در سراسر جهان هماهنگی ایجاد کند و امسال یکشنبه ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت ۹۸) را به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب کرده است. انجمن نجوم ایران نیز از افطار پنجشنبه ۱۹ تا سحرگاه جمعه ۲۰ اردیبهشت را روز نجوم اعلام کرده است.

فخیمی تصریح کرد:با توجه به اینکه تاریخ تعیین شده مصادف با ماه مبارک رمضان است، امکان برگزاری روز نجوم در تاریخ اعلام شده توسط انجمن آیاز وجود ندارد لذا با توجه به دستورالعمل اتحادیه جهانی نجوم مبنی بر تعیین روز نجوم در بازه زمانی ۱۵ آوریل تا ۱۵ می و همچنین امکان رصد ماه، برای برگزاری این برنامه‌، جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) به عنوان تاریخ برگزاری برنامه اصلی روز نجوم در تبریز تعیین شده است.

علاقمندان در کنار رصد می‌توانند از غرفه هایی چون نجوم و کودکان، آشنایی با ابزارهای نجومی، آلودگی نوری، ساختار و تحول ستارگان، خورشید تک ستاره منظومه ما، اجرام خرد منظومه شمسی، معرفی صور فلکی، آشنایی با سیارات، سیارات فراخورشیدی، فضا و فضانوردی، کهکشان‌ها بازدید کنند.

انجمن نجوم آیاز تبریز

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراخوان آثار سومین رقابت علمی – هنری «رویای کهکشانی من»

نخستین مرکز جامع پزشکی بازساختی کشور راه‌اندازی شد

طرح بزرگترین میدان خاورمیانه در تبریز، برنده مسابقه جهانی معماری

هشدار معاون وزیر بهداشت: یک سوم مردم شش استان کشور از بیماری‌‌‌ خود بی‌خبرند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها