سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد خبر داد: ابتلای ۴۰ هزار ایرانی به بیماری های التهابی روده/ اسهال خونی مزمن، زنگ خطر ابتلا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44099
چهارشنبه، ۲۸ فروردین، ۱۳۹۸ | 13:13

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد خبر داد: ابتلای ۴۰ هزار ایرانی به بیماری های التهابی روده/ اسهال خونی مزمن، زنگ خطر ابتلا

رییس کنگره کشوری بیماری های التهابی روده (آی بی دی) با اشاره به ابتلای حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به این بیماری ها، اسهال خونی و بلغمی مزمن را از علائم بروز احتمالی بیماری
های التهابی روده عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده با بیان این مطلب در نشست خبری کنگره دو روزه کشوری بیماری‌های التهابی روده، افزود: تا ۳۰ سال پیش خبری از بیماری‌های التهابی روده در کشور نبود، اما در سال‌های اخیر مقداری شیوع پیدا کرده به طوری که حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به بیماری‌های التهابی روده مبتلا هستند.

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، تاکید کرد: اگر این بیماری‌ ها درست تشخیص داده نشود و به درستی درمان نشود، می‌تواند سلامت فرد مبتلا را تهدید کند ولی با وجود مادام العمر و ناتوان کننده بودن با تشخیص و درمان مناسب می توان بیماری را کنترل کرد و مبتلایان عمری نزدیک به میزان طبیعی خواهند داشت.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با بیان این که با توجه به این که مبتلایان بیماری های التهابی روده باید تا پایان عمر دارو مصرف کنند، هزینه درمان بیماری بالاست، اظهار داشت: تقریباً تمام داروهای مورد نیاز این بیماری در داخل تولید شده و عمدتا تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارند و می‌توان ادعا کرد که ارزان‌ترین داروهای بیماری‌های التهابی روده در ایران وجود دارد.

وی درباره گروه های سنی درگیر با این بیماری ها گفت: بیماری های التهابی روده بیشتر در جوانان (۲۰ تا ۳۰ سال) بروز می کند البته مواردی از ابتلای کودکان و نوزادان به این عارضه هم در کشور داریم.

رییس کنگره کشوری بیماری های التهابی روده (آی بی دی) با اشاره به این که با توجه به جدید بودن این بیماری ها در کشور، میزان اطلاع پزشکان هم در این زمینه کم است تاکید کرد برگزاری همایش کشوری بیماری های التهابی روده با هدف اطلاع رسانی و افزایش آگاهی همکاران در خصوص این بیماری صورت می گیرد.

دکتر همایون واحدی، مسئول بیماری های التهاب روده در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم با اشاره به ثبت اطلاعات بیش از ۱۰ هزار بیمار التهاب روده ای ثبت شد افزود: این کار از سال ۱۳۷۴ آغاز شده و در سال های اخیر سرعت بیشتری در ثبت اطلاعات این دسته از بیماران داشتیم و تخمین می زنیم تعداد مبتلایان به این بیماری ها در کشور، سه، چهار برابر آمار ثبت شده باشد.

وی با بیان این که افراد مبتلا به بیماری التهاب روده با درمان صحیح می توانند زندگی تقریبا عادی داشته باشند خاطرنشان کرد: تحرک بدنی می تواند از ابتلا به بیماری التهاب روده ای جلوگیری کند، همچنین مصرف غذاهای آماده می تواند احتمال ابتلا را افزایش دهد.

به گفته واحدی در زنانی که زایمان طبیعی دارند احتمال ابتلا به بیماری التهاب روده کمتر است و در مقابل سزارین احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر می کند.

این فوق تخصص گوارش به این بیماران توصیه کرد که کمتر از غذاهای چرب و گوشت قرمز استفاده کنند و در مقابل بیشتر میوه مصرف کنند.

دکتر فریبرز منصور قناعتی، دبیر علمی کنگره بیماری التهاب روده نیز در ادامه نشست خبری گفت: مشخصه بیماری التهاب روده ای اسهال است و در مراحل پیشرفته به اسهال خونی تبدیل می شود.

همایش بیماری های التهابی روده، ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه به همت انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران و با همکاری مرکز تحقیقات بیماری های گوارش وکبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد کاسپین در رشت برگزار می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها