جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

دستیابی محققان کشور به فناوری تولید و ذخیره‌سازی گازکربنیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4406
چهارشنبه، ۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 09:19

دستیابی محققان کشور به فناوری تولید و ذخیره‌سازی گازکربنیک

محققان کشور با تحقیق و مطالعه در عرصه گازکربنیک توانستند به فناوری‌های نوین تولید، ذخیره‌سازی و جابجایی گاز کربنیک دست یابند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بهروز سلیمی بنی، مجری طرح با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه فناوری‌های گاز کربنیک، گفت: طی سه دهه مطالعات وسیعی در زمینه روشهای تولید، ذخیره‌سازی و جابجایی گاز کربنیک انجام شده است.

وی هدف از انجام این تحقیقات را دستیابی به فناوری ساخت انواع خطوط تولید گاز کربنیک عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت در این حوزه با توجه به فناوری‌های آن، نیازمند به تحقیقاتی گسترده و طولانی است و با توجه به هزینه‌های بالای تحقیقات در این حوزه، اعتبارات مورد نیاز خود را از طریق ساخت خطوط متعدد تولید و عرضه گاز کربنیک مایع به بخش عمده‌ای از مصرف کنندگان در کشور، تأمین کردیم.

مجری طرح، تولید فرآورده‌های گازکربنیک مبتنی بر فناوری روز دنیا را از اهداف این طرح نام برد و یادآور شد: پس از سه دهه تلاش به دانش فنی تولید گاز کربنیک مایع دست یافتیم، ضمن آن که به عنوان تنها طراح و سازنده خط تولید گاز کربنیک در کشور شناخته شدیم.

این محقق تولید حلال جاذب CO2 مقاوم در مقابل اکسیژن را یکی از دستاوردهای این تحقیقات ذکر و خاطر نشان کرد: این محصول که با نام تجاری MPn عرضه می‌شود، برای هر واحد استحصال گازکربنیک بر اساس شرایط اقلیمی و نیز نوع مخلوط گازی ورودی به آن واحد، به طور اختصاصی و با فرمولاسیون ویژه تولید شده است.

محققان در این طرح توانسته‌اند به فناوری‌های نوین ساخت ماشین‌آلات صنعتی و تولید، ذخیره‌سازی و جابجایی گاز کربنیک دست یابند که فرآورده‌های به دست آمده از این مطالعات نیز تجاری‌سازی شده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها