- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

قهرمانی دختران ایرانی در رقابت فیزیکی سرن

دانش آموزانی از ایران موفق به کسب جایزه اول و دوم رقابت و کمپین جهانی GirlsDoPhysics شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سارا حیدری کلشتری، دانش آموز پایه دوازدهم دبیرستان پروین اعتصامی رودبار با استفاده از لامپ LED و اعمال قانون اهم، آزمایشی را طراحی کرده که مدار الکترونیکی آن از یک فتوسل، باتری، تعدادی مقاومت، لامپ‌های LED و یک کلید ساخته شده است. هنگامی که نور محیط زیاد می‌شود، فتوسل آن را تشخیص داده و جمع می‌کند؛ جریان ایجاد شده باعث کاهش مقاومت می‌شود، بنابراین لامپ LED خاموش می‌شود. عکس این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که نور محیط کم شود. این تکنیک امکان می‌دهد خاموش/روشن شدن لامپ‌ها براساس تغییرات نور محیط به صورت خودکار انجام شود و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی می‌شود.

جایزه دوم این رقابت علمی بین المللی هم به تیمی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم دبیرستان المهدی مشهد (ناحیه ۵) شامل انیسه یاربی، سهیلا معقول، آیدا تاجی، هانیه سرایانی و نازنین رضایی رسیده که با راهنمایی آموزگار خود، صدیقه رضاپور به بررسی و امکان‌سنجی آزمایش یانگ با ذرات بنیادی و زیر اتمی پرداخته اند.

آزمایش یانگ مربوط به فوتون است اما در این مطالعه، دانش‌آموزان با انجام محاسبات مربوط به طول عمر، واپاشی و شتاب ذرات مختلف، شرایط آزمایش یانگ را برای ذراتی همچون کایون، پیون، پوزیترون و پروتون بررسی کردند.

رقابت GirlsDoPhysics را سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) و گروه بین‌المللی دسترسی به منابع فیزیک ذرات (IPPOG) – وابسته به CERN – در فاصله روز جهانی زنان در علم و روز جهانی زن برگزار کرده اند و نتایج این رقابت به تازگی اعلام شده است. پس از دانش آموزان ایرانی دو تیم از بلغارستان و رومانی به ترتیب حائز رتبه های سوم و چهارم این رقابت شده اند.

انتهای پیام