- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شرایط پذیرش بدون آزمون المپیادی ها هم سخت تر شد/مدال آوران ملی تنها در رشته مرتبط و به یک دانشگاه معرفی می شوند!

با تغییر آیین‌نامه تسهیلات پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان، سهمیه پذیرش دارندگان مدال المپیادهای علمی کشوری به ۸۵ درصد و رشته مرتبط کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، پیرو شصت و هفتمین جلسه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۹ بهمن‌ماه ۹۷ تغییراتی در آیین‌نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در دوره کارشناسی (پیوسته، ناپیوسته) و کارشناسی ارشد به وجود آمده است که به شرح زیر اعلام می‌شود:

دارندگان نشان، نقره و برنز کشوری المپیادهای دانش‌آموزی با کسب حدنصاب ۸۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در آزمون با معرفی دبیرخانه المپیاد توسط سازمان سنجش کشور فقط در رشته مرتبط با برگزیدگی به‌صورت مازاد بر ظرفیت به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند. مرجع تعیین رشته‌های مرتبط با برگزیدگی المپیاد، کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

دارندگان نشان المپیاد ادبی نیز مشمول این تغییر آیین نامه می‌شوند.

فاطمه مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در واکنش به این مصوبه طی نامه ای به دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر معافیت دارندگان مدال طلای کشووری المپیادها از شرکت در آزمون سراسری و معرفی دارندگان مدال نقره و برنز المپیادهای کشوری با کسب حدنصاب علمی ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرش شده در هر کد محل تحصیل به دانشگاه مورد علاقه خواهان بررسی مجدد مصوبه اخیر شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.
مهاجرانی در عین حال تاکید کرد که تسهیلات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مدال آوران طلا در المپیادهای علمی کشوری کما فی السابق به قوت خود باقی است و  تمامی مدال آوران طلای کشوری المپیادهای علمی ( شیمی، زیست شناسی، نجوم و اختر فیزیک، ریاضی، فیزیک، کامپیوتر و ادبی) می توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون در زیر گروه رشته های خود بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: مصوبه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (تسهیلات ۸۵ درصدی) ارتباطی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد.

مهاجرانی افزود: بر اساس آخرین مصوبه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدال آورن طلای کشوری المپیادهای علمی که تمایل داشته باشند در رشته غیر از زیر گروه خود در کنکور شرکت کنند با کسب حد نصاب ۸۵ درصد می توانند از تسهیلات مصوبه در رشته مرتبط بهرمند شوند.

انتهای پیام