سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ایجاد کلکسیون ارقام مناسب “شیرین‌ بیان” کشور/حمایت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از استارتاپ‌های گیاهان دارویی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43963
دوشنبه، ۲۶ فروردین، ۱۳۹۸ | 13:17

ایجاد کلکسیون ارقام مناسب “شیرین‌ بیان” کشور/حمایت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از استارتاپ‌های گیاهان دارویی

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به فعالیتهای متنوع پژوهشگاه در حوزه گیاهان دارویی آمادگی این پژوهشگاه را برای حمایت از استارتاپ‌های این حوزه اعلام کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر پژمان آزادی در نشست با مسؤول فن بازار محصولات گیاهی منطقه تجاری گردشگری سپاد مشهد که به منظور بررسی زمینه‌های همکاری این پژوهشگاه و فن بازار در محل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، خاطرنشان کرد: تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی حقیقتاً مغفول مانده و پژوهشگاه با توجه به توانمندی‌ها و تجارب خود در این زمینه آمادگی دارد در قالب قراردادهای واگذاری دانش فنی و مشاوره از استارتاپ‌ها و گروه‌های فعال در این حوزه حمایت کند.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از مجموعه‌های پژوهشی نسبتاً جوان است که حدود ۲۰ سال راه‌اندازی شده و طی این مدت فعالیتها و دستاوردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف زیست فناوری کشاورزی داشته است. در حال حاضر علاوه بر پنج بخش تحقیقاتی تخصصی در ستاد پژوهشگاه، سه پژوهشکده منطقه‌ای در رشت و اصفهان و تبریز و یک مدیریت منطقه‌ای در مشهد داریم.

آزادی با بیان اینکه رویکرد پژوهشگاه عمدتاً فناوری‌محور و محصول‌محور و معطوف به جلب مشارکت بخش خصوصی است، اظهار کرد: سیاست پژوهشگاه، واگذاری فناوری‌های حاصل شده به بخش خصوصی است و البته پس از آن هم در تمام مراحل به عنوان مشاور و … در کنار خریدار فناوری هستیم. پژوهشگاه برای واگذاری دانش فنی فقط پیش‌پرداختی از شرکت متقاضی می‌گیرد و در ادامه پس از به نتیجه رسیدن و تجاری‌سازی آن، درصدی از فروش محصول را به عنوان رویالیتی دریافت می‌کند.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به فناوری‌های واگذار شده به بخش خصوصی در حوزه بذور هیبرید گفت: در زمینه گیاه سالیکورنیا هم قرارداد خیلی خوبی برای کشت ۸۰، ۹۰ هکتار از این گیاه داشتیم که برای توسعه تا چند هزار هکتار هم هدف‌گذاری شده است. در زمینه کشت بذری گیاه استویا هم به‌زودی قراردادی با بخش خصوصی منعقد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای پژوهشگاه در زمینه ساخت فتوبیوراکتورهای بسیار کارآمد و در عین حال کم‌هزینه برای تولید مواد موثره گیاهی، اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور در زمینه گیاهان دارویی عدم دسترسی به بذر مناسب است که در این راستا همکاران ما در پژوهشکده منطقه‌ای اصفهان گنجینه‌ای ارزشمند از ارقام مناسب شیرین‌بیان کشور را گردآوری کرده‌اند. علاوه بر این آمادگی داریم پروتکل‌های تکثیر کشت بافتی برخی گیاهان دارویی را نیز به متقاضیان ارائه کنیم.

صبوری، مسؤول فن بازار محصولات گیاهی منطقه آزاد تجاری گردشگری سپاد هم با اشاره به تلاش فن بازار برای ارتباط با بخش‌های اجرایی و پژوهشی گفت: زمینه بسیار مساعدی برای تولید انواع محصولات و فرآورده‌های گیاهی در شرق کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از تحقیقات و فناوری‌های به دست آمده به بهترین شکل از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: افغانستان همسایه شرقی ما که از مزیت آب کافی، خاک خوب و نیروی کار ارزان برخوردار است، علاوه بر قاچاق گسترده پیاز زعفران ایران و تصاحب بازارهای جهانی در مورد محصولات گیاهی دیگر مثل زیره هم به شدت فعال است؛ با این حال هنوز هم می‌توانیم از مزیت دانش فنی که در اختیار محققان کشور است، برای موفقیت در این عرصه استفاده کنیم.

صبوری خاطرنشان کرد: روستایی در خراسان داریم که قابلیت کوبیدن فلفل قرمز در آن وجود دارد، با این حال هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت نمی‌شود تا بازار این محصول کاملاً در انحصار هند باشد. در زمینه ادویه با وجود ظرفیتهای خوبی که وجود دارد، حتی از بسته‌بندی مناسب هم محرومیم. امیدواریم در فن بازار محصولات گیاهی با بهره‌گیری از توانمندی‌های پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بتوانیم امکان استفاده از ظرفیتهای خراسان در زمینه محصولات گیاهی را فراهم کنیم.

در پایان این نشست که با حضور دکتر خوش خلق‌سیما، رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، مقرر شد زمینه‌های مختلف همکاری پژوهشگاه و فن بازار از سوی طرفین شناسایی و در قالب تفاهم‌نامه‌ای مشترک اجرایی شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

تولید افزودنی باکتریایی سیلاژ علوفه ای در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها