پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

آسیب به DNA اسپرم چگونه به سقط جنین منجر می شود؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43961
سه شنبه، ۲۷ فروردین، ۱۳۹۸ | 09:54

آسیب به DNA اسپرم چگونه به سقط جنین منجر می شود؟

محققان ایرانی طی تحقیقی اثر آسیب به ماده ژنتیکی اسپرم در برهمکنش‌‌‌‌‌های ایمنی بین اسپرم و لوله رحمی را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، آسیب به ماده ژنتیکی (DNA) اسپرم می‌‌‌‌‌تواند یکی ازعوامل سقط جنین باشد. اینکه چگونه آسیب ماده ژنتیکی اسپرم منجر به سقط می‌‌‌‌‌شود پرسشی است که برای پاسخ به آن پژوهش‌‌‌‌‌های متعددی صورت گرفته است.

به منظور بررسی اثر آسیب به ماده ژنتیکی اسپرم در برهمکنش‌‌‌‌‌های ایمنی بین اسپرم و لوله رحمی، دکتر رضا افلاطونیان، زندیه، اشرفی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن اسپرم ۱۰ مرد نابارور با بیش از ۲۰‌ درصد آسیب به ماده ژنتیکی و ۱۰ مرد سالم با کمتر از ۳‌ درصد آسیب به ماده ژنتیکی، گرفته شد. پس از آماده سازی، اسپرم‌های دو گروه با سلول‌‌‌‌‌های لوله رحمی هم‌‌‌‌‌کشتی داده شدند. یکی از گیرنده‌‌‌‌‌های مهم در برهمکنش ایمنی بین اسپرم و سلول‌‌‌‌‌های لوله رحمی، گیرنده ای‌ست به نام Toll که در لقاح و بارداری نیز موثر است. بیان این گیرنده و عوامل مرتبط با آن در سلول‌‌‌‌‌های لوله رحمی دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌‌‌‌‌المللی Andrology به چاپ رسیده است، نشان داد، به جز IFN‐β و TNFα ، بیان سایر ژن‌های مرتبط با گیرنده مورد بحث در سلول‌‌‌‌‌های لوله رحمی گروهی که اسپرم‌‌‌‌‌ها دارای آسیب بالای ماده ژنتیکی بودند، به میزان قابل ملاحظه‌‌‌‌‌ای بیشتر بود.

نتایج این پژوهش نشان می‌‌‌‌‌دهد، حضور اسپرم‌‌‌‌‌هایی با ماده ژنتیکی آسیب دیده در لوله رحمی، باعث بیان عوامل مسیر Toll در سلول‌‌‌‌‌های لوله رحمی می‌‌‌‌‌شود که منجر به افزایش بیان عوامل موثر در التهاب می‌‌‌‌‌گردد. این شرایط باعث بروز وضعیت پاتولوژیکی می‌‌‌‌‌شود که ظرفیت‌‌‌‌‌یابی اسپرم، لقاح، تکوین جنین و لانه‌گزینی (اتصال و جای‌گیری جنین در دیواره رحم مادر) را تحت تأثیر قرار داده، می‌‌‌‌ ‌‌تواند منجر به سقط شود. این شرایط یکی از علل ناباروری در مردان مبتلا به آسیب ماده ژنتیکی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

علت دفن گمنامانه برخی شهدا به رغم وجود دانش تعیین هویت ژنتیک چیست؟

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها