سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

عامل ناباروری در مردان مبتلا به واریکوسل چیست؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43958
دوشنبه، ۲۶ فروردین، ۱۳۹۸ | 12:25

عامل ناباروری در مردان مبتلا به واریکوسل چیست؟

یافته های پژوهش مشترک محققان پژوهشگاه رویان و مرکز باروری و ناباروری اصفهان نشان می دهد در مردان مبتلا به واریکوسل، مسیر‌‌‌‌‌های مربوط به هایپوکسی بیش ازمسیر‌‌‌‌‌های مربوط به التهاب در ناباروری این بیماران نقش دارد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، عارضه واریکوسل به اتساع و پیچ‌‌‌‌‌خوردگی شبکه سیاهرگی بیضه اطلاق می شود. این بیماری می‌‌‌‌‌تواند تولید اسپرم یا کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد. واریکوسل یکی از علل ناباروری در مردان است. از آنجا که شناخت نوع آسیب ایجاد شده برای درمان مبتلایان ضروری است، دکتر نصر اصفهانی، رعنا قندهاری، دکتر تولایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، موسسه آموزش عالی نور دانش اصفهان و مرکز باروری و ناباروری اصفهان، به مقایسه نشانگر‌‌‌‌های مولکولی هایپوکسی (کمبود اکسیژن) و التهاب میان مردان نابارور مبتلا به واریکوسل و مردان عادی پرداختند. به این منظور از ۲۰ مرد نابارور مبتلا به واریکوسل درجه ۲ یا ۳ و ۲۰ مرد سالم نمونه‌برداری شد. ویژگی‌‌‌‌‌های اسپرم، مانند شکل ظاهری، غلظت، میزان حرکت، علاوه بر نشانگر‌‌‌‌‌های مولکولی هایپوکسی و التهاب، و شکستگی ماده ژنتیکی اسپرم، میان دو گروه بررسی و مقایسه شدند.

نتایج این پژوهش که در مجله Andrologia به چاپ رسیده است، نشان داد، غلظت، میزان حرکت و سایر ویژگی‌‌‌‌‌های سلامت اسپرم در مبتلایان به واریکوسل به میزان قابل توجهی پایین‌‌‌‌‌تر از افراد سالم بود؛ علاوه بر این آسیب به ماده ژنتیکی اسپرم نیز در این گروه به شکل معنی‌‌‌‌‌داری بالاتر بود. بر خلاف نشانگر‌‌‌‌ ‌های مربوط به التهاب، بیان نشانگر‌‌‌‌های مربوط به هایپوکسی در مردان نابارور مبتلا به واریکوسل به صورت معنی‌‌‌‌ ‌‌داری بیشتر از مردان بارور بود.

نتایج این پژوهش نشان می‌‌‌‌‌دهد، در مبتلایان به واریکوسل، اثر هایپوکسی در آسیب وارد شده به اسپرم‌‌‌‌‌ها قابل توجه است در حالی که التهاب اهمیت به مراتب کمتری دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها