سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تاثیر عصاره دانه انگور بر سندروم متابولیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43949
دوشنبه، ۲۶ فروردین، ۱۳۹۸ | 10:49

تاثیر عصاره دانه انگور بر سندروم متابولیک

محققان ایرانی با انجام پژوهشی در حوزه سندروم متابولیک تاثیر عصاره دانه انگور بر روی این اختلال را بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سندروم متابولیک اختلالی است که با  افزایش وزن، افزایش چربی، قند و فشارخون  همراه است. سندروم متابولیک از ریسک فاکتورهای مهم بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود که از مهمترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان است.

اما بیس فنل آ یکی از سموم آلاینده محیطی است که تماس با آن منجر به بروز بسیاری از اختلالات متابولیک از جمله تغییر در پروفایل چربی و قند خون، مقاومت به انسولین و چاقی  می شود. همچنین با خطر افزایش فشار خون و آترواسکلروز همراه است پس عاملی در ایجاد این اختلال است.

شواهد نشان داده که انگور خصوصا دانه آن حاوی ترکیبات پلی فنلی با خاصیت بالقوه آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات و نیز ماده موثره رسوراترول دارای اثرات مهاری بر روی ریسک فاکتورهای سندروم متابولیک است و همچنین به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از بروز بیماری های قلبی و عروقی به شمار می رود.

برای اطمینان از این موضوع محققان کشورمان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری  طرحی با عنوان «بررسی تاثیر عصاره دانه انگور بر سندروم متابولیک ایجاد شده با بیس فنل آ در رت» انجام دادند و اثر حفاظتی عصاره دانه انگور و رسوراترول بر روي هريك از عوامل ايجاد كننده سندروم متابوليك در اثر تجويز خوراكي بيس فنول آ در رت بررسی شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر و بدون ذکر نام مرکز پژوهشی و محققان مجری این طرح ابراز امیدواری کرده با این اقدام «محققان مشهدی» و مشخص شدن تاثیر عصاره دانه انگور بر سندروم متابولیک می تواند تحقیقات در این حوزه را سرعت بخشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستاورد امیدبخش محققان رویان در درمان دیابت/تولید آزمایشگاهی شبه بافت تولید کننده انسولین در کشور

نوآوری محققان دانشگاه تهران در تولید آزمایشگاهی انسولین نوترکیب انسانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها