جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

توسط یک تیم دانش آموزی انجام شد: شناسایی کاربردی جدید برای ترکیبات پلی اکسومتالات

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43794
دوشنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۸ | 14:45

توسط یک تیم دانش آموزی انجام شد: شناسایی کاربردی جدید برای ترکیبات پلی اکسومتالات

یک تیم دانش آموزی با همکاری عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کشف کاربردی جدید برای ترکیبات پلی اکسومتالات شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، تیم دانش آموزی دبیرستان شاهد فردوسی مشهد با همکاری دکتر مسعود میرزایی شهرابی، استاد گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشسرای رازی آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد موفق شدند کاربرد جدیدی برای ترکیب پلی اکسومتالات ها بر پایه کگین را به دست آورند که یک دستاورد جدید در این زمینه محسوب می شود.

دکتر مسعود میرزائی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: این دانش آموزان این آزمایش را بارها و بارها با نرم افزارFLUCAشبیه سازی کرده اند ، آنها یک الکترون را با انرژی ۲GeV به سمت ترکیب های K4SiMo12O40 و K3PMo12O40 و K4SiW12O40پرتاب کرده اند و توانسته اند فوتون هایی با طیف های متفاوت مثل پرتوی گاما، پرتوی X، فرابنفش و زیرقرمز بدست بیاورند که نکته قابل اهمیت این آزمایش، این است که آنها پرتوی X با انرژی بی نظیری تولید کرده اند که قابلیت این را دارد به جای ماده تنگستن در لامپ تولید پرتوی ایکس استفاده شود و نکته دیگر آنکه پرتوی گامایی که تولید به دست می آید انرژی بالایی داشته و از نوع گامای زوج تخریبی است. به عبارت دیگر در زمان برخورد الکترون با ترکیب های کگین به جای تولید فوتون یک الکترون و پوزیترون تولید میشوند که در مرحله بعد الکترون با پوزیترون واکنش نشان می دهد و در اثر این واکنش فوتون تولید می شود.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی افزود: قطعا این گونه دستاوردها بدون تکیه بر آزمایش ها و پژوهش های اساتید و دانشمندان گذشته که در این زمینه فعالیت های علمی بسیاری داشته اند حاصل نمی شود که در همین راستا تلاش ها، تجربیات و آزمایش های علمی ارزشمند دکتر اشتیاق حسینی، استاد شیمی معدنی دانشگاه فردوسی مشهد حائز تقدیر است.

وی ابراز امیدواری کرد که فعالیت های پژوهشی پژوهشگران جوان و با انگیزه می تواند افق های روشنی را برای آینده کشور به ما نشان دهد.

پلی اکسومتالات ها ترکیبات فلز-اکسیژن هستند که کاربردهای فراوانی در حوزه کاتالیست ها، صنایع دارویی و ذخیره گاز دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها