سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

در مقاله مشترک محققان ایرانی و سوییسی در نیچر ارائه شد: حل معمای پدیده غیرمعمول نسل جدید سلول های خورشیدی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43787
دوشنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۸ | 10:39

در مقاله مشترک محققان ایرانی و سوییسی در نیچر ارائه شد: حل معمای پدیده غیرمعمول نسل جدید سلول های خورشیدی

یافته تحقیقات پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با همکاری محققانی از دانشگاه  EPFL سوییس که به حل معمای وجود خازن منفی در سلول های خورشیدی پروسکایتی منجر شده طی مقاله ای در مجله نیچر منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر نیما تقوی نیا، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، دکتر راحله محمدپور، دانشیار و فیروزه عبادی، دانشجوی دکتری پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف با همکاری محققان دانشگاه EPFL سوییس موفق به چاپ مقاله ای با عنوان Origin of apparent light-enhanced and negative capacitance in perovskite solar cells (منشا ایجاد خازن منفی و وابسته به نور در سلول های خورشیدی پروسکایتی) در مجله معتبر نیچر شدند.

سلول های خورشیدی پروسکایتی به دلیل بازدهی بالا و قیمت ساخت پایین به عنوان یکی از مهمترین انواع سلول های خورشیدی نسل جدید مطرح هستند و در سال های اخیر تحقیقات وسیعی بر روی این نوع سلول خورشیدی در حال انجام است.

یکی از اثرات غیرمعمول که در این نوع سلول خورشیدی دیده می شود وجود هیسترزیس در نمودارهای ولتاژ-جریان و نیز ظهور خازن منفی در نمودارهای امپدانس الکتروشیمی است که علت وجود آنها چند سالی است به عنوان یک معما بین محققان این حوزه مطرح بوده است.

در مقاله اخیر که با همکاری پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در پژوهشکده علوم و فناوری نانو و دانشکده فیزیک و پژوهشگران دانشگاه EPFL انجام شد، علت وجود این خازن ظاهری با توصیف وجود بارهای تجمع یافته یونی که در واقع کنترل کننده جریان هستند توضیح داده شد.

این تحقیق در حقیقت ارتباط بین عملکرد فوتوولتائیک این نوع سلول ها را با هدایت یونی در مواد پروسکایتی توصیف می کند.

گفتنی است، انتشارات نیچر شامل خانواده ای وزین از مجلات در حوزه های محتلف علمی است که مجله Nature Communications با ضریب تاثیر ۱۲٫۸ یکی که از معتبرترین مجلات این انتشارات می باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها