جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بزرگداشت روز جهانی بهداشت با محوریت «پوشش همگانی سلامت»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43769
یکشنبه، ۱۸ فروردین، ۱۳۹۸ | 11:23

بزرگداشت روز جهانی بهداشت با محوریت «پوشش همگانی سلامت»

هفتم آوریل مصادف با هجدهم فروردین ماه هر ساله به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر این که پوشش همگانی سلامت از اهداف درجه یک این سازمان است، امسال نیز بر شعار روز جهانی بهداشت در سال گذشته که «سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه در هر مکان» بود، متمرکز شده است.

پوشش همگانی سلامت (Universal health coverage) یعنی اطمینان از اینکه همه افراد، هر نوع خدمت بهداشتی مناسب را در هر مکان و هر زمانی که نیاز دارند، بدون هیچ رنج و سختی مالی دریافت کنند.

منظور از پوشش همگانی سلامت فقط درمان‌های پزشکی نیست، بلکه طیف گسترده ای از خدمات مورد نیاز در طول زندگی  از ارتقاء سلامت تا پیشگیری، درمان، توانبخشی و مراقبت تسکینی را مبتنی بر یک سیستم مراقبت بهداشتی اولیه قوی در بر می گیرد.

در دهه گذشته، کشورهای منطقه غرب اقیانوس آرام از جمله ایران، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه پوشش همگانی سلامت داشته اند و کمیته منطقه ای غرب اقیانوس آرام مقرر کرده که کشورها نقشه راه پوشش همگانی سلامت را بر اساس پنج ویژگی سیستم های سلامت با کیفیت بالا که شامل کیفیت، کارایی، حقوق صاحبان سهام، پاسخگویی، پایداری و انعطاف پذیری است توسعه دهند.

روز جهانی بهداشت سال ۲۰۱۹ بین دو رویداد بزرگ بین المللی یعنی کنفرانس جهانی مراقبت های اولیه که اکتبر گذشته در آستانه قزاقستان برگزار شد و نشستی که سپتامبر امسال در مورد پوشش همگانی سلامت در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شود، قرار دارد و فرصتی مغتنم برای اطلاع رسانی در زمینه اهمیت عدالت در خدمات مراقبت بهداشتی نه تنها در زمینه سلامت فردی که در زمینه سلامت اقتصاد و جامعه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

خطری بسیار جدی: فعالیت بدنی ۵۵ درصد ایرانی ها از سطح «حداقل» هم کمتر است!

انتقاد سازمان بهداشت جهانی از ارائه دوز سوم واکسن فایزر

۳۶ درصد جمعیت مبتلایان کووید- ۱۹ در ۱۸ شهر کشور، «بدون علامت» و در حال انتشار ویروس

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت خود را قرنطینه کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها