سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

درخشش نتایج مطالعه بی سابقه محققان ایران در اخبار علمی جهان: ارائه دقیق ترین شواهد علمی از تاثیر دمای چای داغ بر افزایش ۹۰ درصدی شانس بروز سرطان مری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43723
شنبه، ۳ فروردین، ۱۳۹۸ | 11:50

درخشش نتایج مطالعه بی سابقه محققان ایران در اخبار علمی جهان: ارائه دقیق ترین شواهد علمی از تاثیر دمای چای داغ بر افزایش ۹۰ درصدی شانس بروز سرطان مری

نتایج یک مطالعه وسیع آینده نگر مبتنی بر جمعیت که توسط محققان ایرانی و با همکاری جمعی از پژوهشگران بین المللی انجام شده، با اندازه گیری دمای چای سرو شده در درجات مختلف ، برای نخستین بار در جهان، شواهد بسیار دقیق و بی سابقه ای از ارتباط مصرف چای داغ در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد و بالای آن با افزایش ۹۰ درصدی خطر بروز سرطان  سلولهای سنگفرشی مری ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، نتایج مطالعه  A prospective study of tea drinking temperature and risk of esophageal squamous cell carcinoma که توسط دکتر فرهاد اسلامی، محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو  هیات علمی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد این دانشگاه،  با همکاری تیمی از پژوهشگران ایرانی و بین المللی، انجام و ۲۰ مارس ۲۰۱۹ در مجله بین المللی معتبر سرطان، منتشر شده، از جمله مطالعات پیگیرانه حاصل از مطالعه بزرگ ۲۲ ساله کوهورت گلستان (۱۳۷۶ تا کنون)، بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران است که به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس پژوهشکده بیماری های  گوارش و کبد این دانشگاه، با همکاری جمع بزرگی از محققان علوم پزشکی ایران و محققان بین المللی تعدادی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی جهان در شمال شرق ایران با هدف شناسایی علل شیوع بالای سرطان در این منطقه به عنوان داغترین نقطه سرطان مری، بر روی بیش از ۵۰ هزار نمونه شرکت کننده در مطالعه به اجرا درآمد.

 

این مطالعه جدید که یافته های ارزشمندی را ارائه کرده است، نتیجه ۱۰ سال پیگیری بیش از ۵۰ هزار فرد ۴۰ تا ۷۵ سال شرکت کننده در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان در بازه زمانی (۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷) توسط دکتر فرهاد اسلامی و همکاران اوست که بر خلاف مطالعات قبلی، برای نخستین در جهان، با اندازه گیری دقیق دمای چای در درجات مختلف با روشهای اعتبارسنجی، به شکل عینی، ارتباط نوشیدن چای داغ با بروز كارسينوم سلول سنگفرشي مري (ESCC) را اثبات کرده است. طی این دوره بررسی نمونه ها، ۳۱۷ مورد جدید سرطان مری ثبت شده است.

بر اساس نتایج مطالعه ، نوشیدن ۷۰۰ میلی لیتر یا بیشتر از این مقدار چای ( تقریبا دو لیوان) در روز با دمای ۶۰ درجه سانتیگراد و بالاتر در مقایسه با نوشیدن کمتر از ۷۰۰ میلی لیتر چای در روز در دمای کمتر از ۶۰ درجه سانتیگراد، خطر بروز سرطان مری را تا ۹۰ درصد بیشتر افزایش می دهد.

نتایج این مطالعه به دلیل اهمیت یافته های جدید آن، بازتاب قابل توجهی در رسانه ها و سایت های علمی جهان یافته است (۱) و مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفته است:

 

 

 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ijc.32220

 

 

اهمیت یافته های این مطالعه درحالیست که مطالعات قبلی – به جز سه مطالعه آینده نگر – همگی گذشته نگر بوده اند و ارتباط بین نوشیدن چای داغ و خطر بروز سرطان سلول سنگفرشی مری را با استفاده از اطلاعات ادراکی و ذهنی دریافتی از شرکت کنندگان گزارش کرده بودند. همچنین به دلیل محدودیت شواهد جهت نتیجه گیری قطعی سرطانزایی نوشیدن چای داغ  و متفاوت بودن تاثیر آن در دماهای مختلف ، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، مصرف نوشیدنی هایی با دمای بالای ۶۵ درجه سانتیگراد را به عنوان «احتمالا سرطانزا» شناخته بود. اما یافته های دکتر فرهاد اسلامی و همکارانش برای نخستین بار، نتیجه نهایی این موضوع علمی را به طور دقیق مشخص کرده است.

آب و چای تنها نوشیدنی های مصرفی مردم  استان گلستان است؛ جایی که افراد آن عادت به نوشیدن چای بسیار داغ دارند.

پیش از این ، مطالعه بزرگ کوهورت گلستان نیز با مطالعه بر روی بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم این منطقه، مصرف نوشیدنی های داغ را نخستین عامل خطر برای سرطان مری اعلام کرده و این یافته مهم ، با عنوان اثبات « تاثیر مصرف نوشیدنی های داغ بر ایجاد سرطان مری به عنوان یکی از دستاوردهای مهم مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی ثبت جهانی شده است

اکنون، پس از ۱۰ سال پیگیری شرکت کنندگان در مطالعه کوهورت (بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ )، دکتر فرهاد اسلامی در مطالعه خود، تاثیر مصرف چای داغ در بروز سرطان مری را با اندازه گیری دقیق دمای آن در درجات مختلف با روشهای اعتبارسنجی اثبات کرده است.

متوسط مصرف روزانه چای سیاه و چای سبز در کل مطالعه دکتر اسلامی، به ترتیب ۱۱۷۴ و ۴۲ میلی لیتر در روز بوده است.

در این مطالعه وضعیت اجتماعی و اقتصادی بیش از ۵۰ هزار فرد شرکت کننده، همچون سطح سواد، داشتن اتومبیل شخصی،  موتورسیکلت، تلویزیون سیاه و سفید، تلویزیون رنگی،  یخچال فریزر، یخچال معمولی،  جاروبرقی، ماشین لباسشویی،  مصرف سیگار، مصرف ناس، تریاک و الکل، در نظر گرفته شده است.

پژوهشگران در این مطالعه، در طول مصاحبه با شرکت کنندگان، چای را با دمای ۷۵ درجه سانتیگراد سرو می کردند و سپس از شرکت کنندگان می خواستند با نوشیدن آن بگویند آیا دمای آن به دمای مورد علاقه شان برای نوشیدن چای نزدیک است یا نه؟ برای کسانی که دمای پایین تری را ترجیح می دادند، پژوهشگران اجازه می دادند دمای چای ۵ درجه دیگر کاهش یابد.

به گزارش دیده بان علم ایران، نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر از ۷۰۰ میلی لیتر ( نزدیک دو لیوان) چای را با دمای بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد می نوشند در مقایسه با افرادی که چای را در دمای پایین تری مصرف می کنند شانس ابتلا به سرطان مری آنها دو برابر بیشتر است.

به گفته دکتر فرهاد اسلامی، بسیاری از مردم، نوشیدن چای ، قهوه و نوشیدنی گرم را دوست دارند اما چای داغ خطر بروز سرطان مری را به شدت افزایش می دهد.

پژوهشگر انجمن سرطان آمریکا گفت: مردم باید توجه داشته باشند که نوشیدنی های داغ را ولرم شده مصرف کنند

نتایج این مطالعه نشان داد که سالمندان، مردان، ساکنین مناطق روستایی، افراد سیگاری (افرادی که قبلا سیگاری بوده-اند یا در حال حاضر سیگار می¬کشند)، غیرترکمن ها، افراد با سطح تحصیلات یا سطح مالی پایین تر، و مصرف کنندگان ناس، مخدر و الکل، چای را در دمای بالاتری می نوشند.

همچنین طبق این یافته ها، افرادی که میزان بیشتری چای سیاه می نوشیدند، با احتمال بالاتری چای با دمای ۶۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر مصرف می کردند.

تمامی متغیرهای مربوط به دمای چای که در این مطالعه در نظر گرفته شده بودند، با خطر بروز کارسینومای سلول های سنگفرشی مری در ارتباط بودند.

در مدل های کامل تنظیم شده، نسبت خطر برای نوشیدن چای با دمای ۶۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر، در مقایسه با چای با دمای کمتر از ۶۰ درجه سانتیگراد، ۱٫۴۱  گزارش شد؛ همچنین نسبت های خطر برای نوشیدن چای با دمای ۶۰ تا ۶۴ درجه سانتیگراد و ۶۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر، قابل مقایسه بودند.

نکته جالب آن که نوشیدن چای بسیار داغ از نظر خود فرد   نیز در مقایسه با نوشیدن چای سرد یا ولرم، با خطر بروز کارسینومای سلول های سنگفرشی مری در ارتباط بود.

بر اساس این یافته ها،فاصله زمانی کمتر بین ریختن چای در ظرف تا نوشیدن آن، با خطر ابتلای بیشتری در ارتباط بود اگرچه به نظر می رسد فقط فواصل زمانی کمتر از ۵ دقیقه گزارش شده توسط خود فرد با افزایش خطر بروز سرطان در ارتباط باشد.

یافته ها همچنین نشان دادند مصرف بیشتر چای سیاه، چای سبز، و ترکیب چای سیاه و سبز نیز با خطر بروز کارسینومای سلول های سنگفرشی مری در ارتباط بودند.

مصرف نوشیدنی ها و چای داغ باعث نفوذپذیری بیشتر مواد سرطانزا به داخل مجرای مری شده و افزایش احتمال ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.

مصرف نوشیدنی های داغ از جمله چای در دمای ۶۵ درجه سانتیگراد در امریکا و اروپا نیز رایج است اما در آمریکای جنوبی، ترکیه، ایران و روسیه بسیار معمول تر است.

بر اساس اعلام آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، سرطان مری هشتمین سرطان شایع در جهان است و سالانه ۴۰۰ هزار مرگ به بر اثر آسیب به مری بر اثر علل مختلف رخ می دهد

ttps://edition-m.cnn.com/2019/03/20/health/hot-tea-linked-to-higher-cancer-risk-study-intl/index.html?r=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190320102028.htm

https://wiley.altmetric.com/details/57331935#score

https://www.reddit.com/r/science/comments/b39riu/results_from_a_prospective_study_of_tea_drinking/

https://wset.com/news/nation-world/study-drinking-hot-tea-may-lead-to-cancer

http://www.sci-news.com/medicine/hot-tea-risk-esophageal-cancer-07013.html

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

یافته‌های شگفت انگیز دانشمندان ایرانی و خارجی در مجله «نیچر ژنتیک»: علت «تنوع چشمگیر بروز سرطان مری در جهان»یک راز باقی ماند/هیچ سرنخی از عامل «الگوی ژنتیکی» یافت نشد!

گزارش دکتر ملک زاده در جمع سرطان شناسان دنیا: پیشرفتهای چشمگیر ایران در داغ ترین نقطه سرطان مری جهان

عامل مهم سرطان ایرانی‌ها از نظر رئیس آژانس بین‎المللی تحقیقات سرطان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها