سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی پوشش دهی بذور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43708
شنبه، ۲۵ اسفند، ۱۳۹۷ | 16:38

دستیابی محققان ایرانی به دانش فنی پوشش دهی بذور

متخصصان یک شرکت دانش بنیان داخلی با دستیابی به دانش فنی پوشش دهی (کوتینگ)، كارايي انواع بذور گياهان دارويي، زينتي، زراعي و سبزيجات را افزایش دادند.

به گزارش دیده بان علم ایران، حامد زمانی، مدیر عامل شرکت شاهدانه بذر شمال گفت: توليدكنندگان بذر سبزيجات يا گياهان دارويي بذرشان را به ما مي دهند و ما آن را پلت و يا روكش مي كنيم و به آنها برمي گردانيم. ریزدانه هایی چون گیاهان زینتی، کدو خیار و غیره را کوتینگ می کنیم. يعني با استفاده از تكنيك کوتینگ، قطر بذر را كه حدود ۰٫۲ ميلي متر است به دو ميلي متر افزايش مي دهیم. اين افزايش قطر و وزن کمک می کند بذر به راحتي توسط دستگاه هاي كارنده در مزرعه يا سيني هاي نشاء كاشته شود.

وی افزود: کوتینگ، حجم بذر را ۵۰ درصد افزایش می دهد. كاربرد ديگر اين روش آن است كه مي توان عناصر غذايي ميكرو و ماكرو، هورمون هاي رشد و مواد محافظت كننده و تقويت كننده رشد در برابر استرس هاي محيطي را به بذرها اضافه كرد تا بذرها به هنگام جوانه زني در خاك در مقابل ميكروارگانيسم هاي مضر و شرايط ميكروبي و عوامل خسارت زاي خاكزي محافظت شوند.

زمانی در ادامه تصریح کرد: بسياري از بذرها ريز هستند و يا شكل هندسي نامنظمي دارند. به همين دليل كاشت آنها توسط دستگاه هاي كارنده امكان پذير نيست. در مورد گياهان دارويي كه بعضي از بذرها ريز هستند، كشاورزان با روش هاي سنتي اقدام به كاشت مي كنند كه اين روش هزينه كاشت، تنك كردن و كارگري بيشتري را مي طلبد.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، کوتینگ بذور پیشرفت بزرگی در آماده سازی و مناسب سازی بذر برای موقعیت های مختلف است. کوتینگ بذر در جوانه زنی و رشد نهال های بذری نیز موثر است.

وی تصریح کرد: مهم ترین نقش کوتینگ در جوانه زنی متورم شدن پوشش بدر در زمان آبگیری و اندوخته بالای آب درون آن است. پوشش اطراف بذر با جذب آب باعث تضمین جوانه زنی بذر می شود.

زمانی درباره تعداد شاغلان در این شرکت دانش بنیان، گفت: در حال حاضر دو نفر در شرکت ما مشغول به فعالیت هستند و از معاونت علمی تقاضا داریم برای توسعه این فناوری به شرکت ما کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: سال آینده بر اساس مذاکراتی که با کشور آذربایجان داریم، محصول تولیدی خود را به این کشور صادر خواهیم کرد. این کار ارزآوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها