سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

خبری بد برای علاقمندان تخم مرغ!/ خطر مرگ زودرس با مصرف تخم مرغ جدی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43700
شنبه، ۲۵ اسفند، ۱۳۹۷ | 14:22

خبری بد برای علاقمندان تخم مرغ!/ خطر مرگ زودرس با مصرف تخم مرغ جدی است

براساس یافته های تحقیقی جدید در آمریکا، خطر مصرف تخم مرغ به دلیل بالا بودن میزان کلسترول آن از آنچه تا به حال تصور می شد بسیار بیشتر است و می‌تواند خطر حملات قلبی و در نتیجه مرگ زودرس را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، براساس این تحقیق که نتایج آن در قالب مقاله ای در تازه ترین شماره مجله جاما منتشر شده اگرچه نمی توان به توقف کامل مصرف تخم مرغ حکم کرد اما باید در خصوص وجود کلسترول سطح بالا  در تخم مرغ اطلاع رسانی و تخم مرغ را به میزان متوسط مصرف کرد.

تخم مرغ بسیار خوشمزه و پختن آن آسان است و علاوه بر آن منبع خوبی برای پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی است اما این ماده خوراکی و به خصوص زرده آن دارای مقدار بسیار زیادی کلسترول است که در صورت افزایش یافتن در خون، خطر حمله قلبی و سایر بیماری‌های عروقی را افزایش می‌دهد.

سال هاست که محدودیتی برای میزان مصرف تخم مرغ وجود ندارد و اداره ملی مواد غذایی آمریکا هم – همچون همیشه – یک رژیم غذایی متنوع را ممکن دانسته و پیشنهاد کرده زیرا باور داشته که بدن دارای مکانیسمی است که می‌تواند در حد مشخصی میزان کلسترول خون را کنترل کند.

با این همه تحقیقات اخیر دانشکده پزشکی فاینبرگ وابسته به دانشگاه نورث وسترن (شیکاگو) نشان می‌دهد که ممکن است دلیلی وجود داشته باشد که ادامه مصرف تخم مرغ را متوقف کند.

این پژوهش حدود ۳۰ هزار بزرگسال را از شش زاویه مطالعاتی و پیش‌بینی‌های مختلف برای مدت ۳۱ سال زیر نظر گرفته است.

این تحقیق نشان می‌دهد که وجود روزانه ۳۰۰ میلیگرم کلسترول در رژیم غذایی فرد به این معنی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به نسبت ۱۷ درصد افزایش یافته و خطر مرگ زودرس بدون توجه به علت آن ۱۸ درصد افزایش یابد.

به نظر می‌رسد علت این امر کلسترول است، زیرا یک زرده تخم مرغ به تنهایی می‌تواند حاوی ۱۸۶ میلیگرم کلسترول باشد.

نورینا آلن یکی از اعضای تیم مطالعاتی می‌گوید: « اگر دو نفر دارای رژیم غذایی مشابهی باشند و تنها تفاوت میان دو رژیم، وجود تخم مرغ باشد، در این صورت می‌توانیم به طور مستقیم اثر مصرف تخم مرغ در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را اندازه‌گیری کنیم. کلسترول، گذشته از منبع آن با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است».

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در یک رساله دکتری بررسی شد: بهبود کف کنندگی سفیده تخم مرغ با عصاره چوبک

مرغ هایی که تخم ضدسرطان می گذارند!

نجات دیابتی ها از مرگ با تخم مرغ گندیده!

ساخت دستگاه برش خودکار تخم مرغ در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها