سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

جلب مخاطب به قیمت بازی با آبروی جامعه علمی؟!/ تلویزیون در «تب تاب» تخریب و تمسخر علم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43680
چهارشنبه، ۲۲ اسفند، ۱۳۹۷ | 15:40

جلب مخاطب به قیمت بازی با آبروی جامعه علمی؟!/ تلویزیون در «تب تاب» تخریب و تمسخر علم

واکنش ها به اقدام صدا و سیما در دعوت از یکی از چهره های شناخته شده مخالف فناوری زیستی و ادعاهای عجیب و غیرعلمی او برنامه ای تلویزیونی به اسم «تب تاب» که سوژه ای برای تمسخر این برنامه و زیر سوال رفتن اعتبار جامعه علمی در فضای مجازی و رسانه های داخلی و خارجی شده همچنان ادامه دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران در ادامه موج انتقادات علیه عملکرد این رسانه در حوزه فناوری‎های زیستی، شاخه دانشجویی انجمن علمی ایمنی زیستی در بیانیه ای با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در این حوزه، به ویژه دعوت از فردی فاقد صلاحیت در فناوری تولید محصولات تراریخته در برنامه تلویزیونی تب تاب خواستار پایان دادن صدا و سیما به هجمه علیه دانشمندان و دانشجویان این حوزه شده است

در این بیانیه آمده است: «در این روزها که موقعیت اقتصادی کشور به شرایط حساس رسیده است و قشر متوسط و متوسط رو به پائین جامعه تحت فشار اقتصادی قرار دارند؛ قطعاً یکی از نوید بخش‎ترین پیام‎ها، بالاخص برای جامعه جوان، بیانیه گام دوم انقلاب است که مقام معظم رهبری صادر فرمودند.

ایشان مکرراً در فرمایشات خود، خودکفایی و گسترش دامنه دانش را اولین قدمِ توسعه‎ی کشور، دانسته‎اند. یکی از شاخه‎هایی که معظم‎له بر آن تاکید و از آن به عنوان منشاء برکات انقلاب اسلامی یاد می‎کنند، دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته در حوزه‎های مختلف علمی از جمله زیست فناوری است. این مهم موجب دلگرمی دانشجویان حوزه زیست فناوری شده است و خود را ملزم به پژوهش و تحقیق و تلاش بیشتر کرده‎اند.برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، توجه به عدم تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و مدیریتی و پرهیز از ایجاد یاس و نا امیدی یک اصل مهم به شمار می رود.

متاسفانه در برنامه تب تاب که اخیرا از صدا و سیمای ملی با موضوع زیست‎فناوری پخش شد؛ شاهد مطرح شدن ادعاهایی بی اساس و فاقد مبنای علمی علیه فناوری تولید محصولات تراریخته بودیم. به بیان روشن‎تر ایراد هجمه علیه دانشجویان و دانشمندان فعال در حوزه تولید ملی محصولات تراریخته بخش عمده محتوای این برنامه را به خود اختصاص داده بود.

حمله و بیان مطالب نادرست نسبت به اساتید و دانشجویانی که با فعالیت در حوزه تراریخته، سعی در بهبود تامین امنیت غذایی کشور دارند بخشی از محتوای این برنامه بوده است. چرا رسانه ملی به تریبون ثابت مخالفان محصولات تراریخته بدل شده است؟

چرا تهیه کنندگان این برنامه بدون در نظر گرفتن دیدگاه‎های مختلف در این حوزه کاملا تخصصی به طور یکجانبه از مخالفین بلامنازع فناوری تولید محصولات تراریخته دعوت به عمل آورده‎اند. به نظر می‎رسد سیاستگذاران و تصمیم‎گیران تب تاب از این حقیقت که پیامدهای این نگاه گزینشی به فناوری تولید محصولات تراریخته و یکدست سازی جامعه با دیدگاهی خاص، منجر به مخاطب سازی برای رسانه بیگانه خواهد شد.

جامعه دانشجویی و اساتید مؤمن و انقلابی حوزه زیست فناوری که در میدان مطالبه دائم و هوشیارانه به تحقق آرمان‎ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران کمک می‎کنند و در سایه دستیابی به علوم و دانش‎های نو در دنیا راه را برای حرکت در مسیر گام دوم انقلاب بسیار هموار و امید بخش می‎دانند، ضمن درخواست فرصت از صدا وسیما جهت تنویر افکار عمومی در فضای کاملا علمی بیان می دارد در راه تحقق آرمانهای انقلاب و منویات مقام معظم رهبری در این راه هرگز از مسیر پیش رو عقب نخواهد نشست و با استعانت از پروردگار متعال در این زمینه تلاش علمی خود را روزافزون خواهد کرد.»

گفتنی است، مهمان برنامه «تب تاب» در اظهارات خود ضمن تکرار ادعاهای فاقد مبنای ملی علیه محصولات تراریخته مدعی شد بطری های پلاستیکی آب معدنی بر عملکرد جنسی مردان و «دخترزایی» زوج ها تاثیر مخرب می‌گذارد.

این ادعاهای عجیب واکنش دکتر جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم در پی داشت که با اشاره به متعدد بودن این دست مطالب شبه‌علمی و پراکنده در دنیای رسانه گفت: برخی اوقات در رسانه‌های عمومی مقاله، یافته علمی یا مصاحبه کارشناسی عنوان می شود که با یافته های مشابه آن در تضاد است. قاعدتا این یافته های شبه‌علمی قابلیت پذیرش در محافل علمی را ندارد و به عنوان یک پژوهش علمی استاندارد قابل پذیرش نیستند.

جهانپور با اشاره به اینکه درباره خوراکی‌ها مطالب متعدد و متناقضی در سراسر دنیا وجود دارد اظهار کرد: بعضی از مطالب متاسفانه ممکن است سفارشی یا با انگیزه‌های مختلفی منتشر شده باشد. همه این مطالب قابل استناد نیستند یا لااقل به تنهایی قابل استناد و پذیرش نیستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در تمام دنیا و به ویژه کشورهای جهان سوم بعضا رسانه ها و برخی افراد که حتی ممکن است با عناوین علمی هم صحبت کنند از مطالب دست‌چندم و نتایج گزارش‌های متناقض که مورد استفاده محافل علمی نیستند استفاده می کنند. این مطالب نه‌تنها کمکی به حوزه سلامت نمی کند بلکه به نوعی سواد سلامت جامعه را نیز دچار سرگردانی می کند.

وی با رد نحوه بیان و انتشار نظر کارشناس برنامه صداوسیما درباره مضرات بطری آب معدنی، گفت: ما معتقدیم که مکانیسم تنظیم گزارش و مطالعات پراکنده در موضوعات مختلف باید متودولوژیک و ساختارمند انجام شود و نتایج آنها به عنوان یافته هایی استاندارد، به عنوان معیار و ملاک در نظارت و ارزیابی فناوری ها مورد بهره برداری قرار گیرد. اینگونه ورود به موضوعات علمی هیچ کمکی به ارتقا سلامت عمومی جامعه و ارتقا سواد سلامت جامعه نخواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها