سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

سراشیبی، مناسبترین جای دویدن برای کاهش وزن

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43658
یکشنبه، ۱۹ اسفند، ۱۳۹۷ | 12:15

سراشیبی، مناسبترین جای دویدن برای کاهش وزن

یکی از معمول‌‌‌‌‌ترین و ساده‌‌‌‌‌ترین فعالیت‌‌‌‌‌های ورزشی، دویدن است که فواید زیادی در حفظ سلامتی دارد. اما چه نوع دویدن در چه سطحی بیشترین اثر را در چربی‌سوزی دارد؟

به گزارش دیده بان علم ایران، برای پاسخ به این پرسش، مهدی دهقانی، دکتر کامران قائدی، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، به مقایسه اثر دویدن تند و عادی در سطوح سربالایی، سراشیبی و بدون شیب در بیان ژن‌‌‌‌‌های مربوط به متابولیسم و چربی‌سوزی در حیوان مدل آزمایشگاهی پرداختند. در این پژوهش ۴۸ موش نر بالغ به طور تصادفی به هشت گروه تقسیم شدند: ۱) دویدن سریع در سراشیبی با شیب منهای ۱۵ درجه؛ ۲) دویدن سریع در سربالایی با شیب ۱۵ درجه؛ ۳) دویدن سریع در سطح بدون شیب؛ ۴) گروه کنترل حاد بدون ورزش؛ ۵) دویدن آرام و طولانی در سراشیبی با شیب منهای ۱۵ درجه؛ ۶) دویدن آرام و طولانی در سربالایی با شیب ۱۵ درجه؛ ۷)دویدن آرام و طولانی در سطح بدون شیب و ۸) گروه کنترل مزمن بدون ورزش.

پس از هشت هفته از عضلات و بافت چربی موش‌‌‌‌ ‌ها نمونه‌برداری شد و بیان ژن‌‌‌‌‌های مربوط به متابولیسم و چربی‌سوزی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌‌‌‌ ‌المللی Gene به چاپ رسیده است، نشان داد، با وجود آنکه بیان ژن‌‌‌‌‌های مورد نظر در تمام گروه‌‌‌‌‌هایی که ورزش انجام داده بودند افزایش یافته بود، اما دویدن در سراشیبی نسبت به دویدن در سربالایی و همچنین نسبت به دویدن در سطح بدون شیب بر بیان ژن‌های مورد مطالعه موثر‌تر بود.

نتایج این پژوهش نشان می‌‌‌‌ ‌دهد، دویدن در سراشیبی می‌‌‌‌‌تواند بر افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی موثرتر باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها