جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس پژوهشکده سرطان پستان هشدار داد: دو برابر شدن نرخ ابتلای ایرانیان به سرطان در دهه آینده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43633
شنبه، ۱۸ اسفند، ۱۳۹۷ | 14:47

رییس پژوهشکده سرطان پستان هشدار داد: دو برابر شدن نرخ ابتلای ایرانیان به سرطان در دهه آینده

رییس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سرطان پستان) با هشدار نسبت به دو برابر شدن نرخ ابتلای ایرانیان به سرطان در دهه آینده با شیوع فزاینده ریسک فاکتورهای سرطان در کشور اعلام کرد: طبق تحقیقات جدید سهم عوامل ژنتیکی در بروز سرطان بسیار بیشتر از تصورات پیشین است که با انجام آزمایش های ژنتیک در خانواده های دارای بیمار می توان از بروز این دهه سرطان ها نیز پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر کیوان مجیدزاده که در مراسم رونمایی از کتاب “سین سین و نیروی خارق العاده” با موضوع آشنایی کودکان مبتلا به سرطان با این بیماری سخن می گفت با تقدیر از اقدام فرهنگی نویسنده این کتاب که با هدف آموزش و راهنمایی کودکان بیمار و خانواده ها اقدام به نگارش و انتشار رایگان این کتاب کرده اظهار داشت: حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و می توان با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به شیوع بالای چاقی و استعمال دخانیات به عنوان ریسک فاکتورهای مهم سرطان در کشور اظهار داشت: با توجه به روند نگران کننده گسترش چاقی و گرایش فزاینده به دخانیات و قلیان که متاسفانه به ویژه در زنان نرخ بالایی دارد پیش بینی شده که نرخ بروز سرطان در کشور در دهه آینده دو برابر شود. برای مهار روند نگران کننده کنونی چاره ای جز فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی نداریم که باید از سنین پایین و حتی پیش از دبستان در این زمینه کار کرد.

مجیدزاده تصریح کرد: پژوهشکده سرطان معتمد به عنوان مرکزی تحقیقاتی که به صورت فوق تخصصی خصوصا در زمینه سرطان پستان فعالیت دارد از سال جاری برنامه ای را برای ارتباط مستمر و برپایی نشستهایی با نخبگان فرهنگی و هنرمندان از جمله نویسندگان، نقاشان، سینماگران و … در راستای فرهنگ سازی و آموزش اصلاح سبک زندگی و پیشگیری از سرطان آغاز کرده که یکی از جنبه های اساسی مدنظر ارتباط با نویسندگان کتاب های کودک است تا با همفکری آنها امکان ارائه آموزش های لازم به کودکان در زمینه پیشگیری از سرطان بدون ایجاد استرس و نگرانی در آنها و تبیین اهمیت ورزش و پرهیز از چاقی و مواد دخانی را بررسی کنیم. از این لحاظ بسیار خوشحالم که به دعوت موسسه محک در مراسم رونمایی از کتابی که با هدف آموزش و اطلاع رسانی در خصوص سرطان به کودکان نوشته شده حضور دارم و به نویسنده کتاب که توانسته با ظرافت این موضوع علمی مهم را در بستری هنری به حساسترین قشر مخاطبان منتقل کند تشکر و تاکید می کنم که پژوهشکده سرطان معتمد هم آمادگی دارد از این قبیل حرکتهای فرهنگی در راستای فرهنگ سازی و آموزش پیشگیری و درمان سرطان حمایت کند.

وی همچنین طی نشستی خبری که در حاشیه این مراسم برگزار شد به سهم بالای توارث در بروز سرطان اشاره کرد و گفت: تا چندی پیش تصور بر این بود که حداکثر ۵ تا ۱۵ درصد سرطان ها منشا توارثی دارند ولی براساس مطالعه جدیدی که با بررسی ۲۰۰ هزار نفر از دوقلوها انجام شده و نتایج آن در معتبرترین نشریه پژوهشی سرطان دنیا منتشر شده سهم توارث و ژنتیک در بروز سرطانها بسیار بیشتر از تصورات موجود است.
مطالعات جدید نشان داده علاوه بر الگوهای شناخته شده تک ژنی باید به ضریب خطر پلی ژنیک (چند ژنی) یعنی اثر تجمعی ژنها هم در بروز سرطان توجه کرد.

مجیدزاده با بیان این که سرطان های توارثی نیز در صورت توجه به هنگام قابل پیشگیری هستند اظهار داشت: افرادی که در خانواده آنها سابقه سرطان وجود دارد می توانند با انجام آزمایش های ژنتیک از احتمال بروز سرطان آگاه شده و با تدابیری مثل جراحی پیش از این که کوچکترین علامتی از سرطان در آنها بروز کرده باشد از ابتلای احتمالی به سرطان پیشگیری کنند.

این متخصص سرطان با اشاره به این که در بسیاری از مبتلایان به سرطان، پی بردن به علت ابتلا به این بیماری یک دغدغه جدی است و گاه خود را به دلیل مصرف یک غذا یا قرار گرفتن در شرایط محیطی خاص سرزنش می کنند اظهار داشت: شناسایی عامل ژنتیکی بروز سرطان علاوه بر کمک به پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده، ناراحتی بیمار مبنی بر مقصر دانستن خود یا دیگران در ابتلای خود را برطرف می کند.

وی تصریح کرد: آزمایش های ژنتیک سرطان امروز به شکل روتین در دنیا انجام می شود و در بسیاری کشورها تحت پوشش بیمه هم قرار دارد..

گفتنی است، کتاب “سین سین و نیروی خارق العاده” که به قلم رکسانا سادات دلاور پورمقدم و با حمایت موسسه محک منتشر و به صورت رایگان به کودکان مبتلا به سرطان اهدا می شود، براساس تجارب نویسنده در روند درمان برادرش که مبتلا به سرطان بوده نوشته شده و در آن به زبانی کودکانه، اطلاعات جامعی در خصوص سرطان و روند درمان و بهبودی کامل آن به کودکان بیمار و خانواده ها ارائه می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها