- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

روغن ماهی و ویتامین E،کیفیت و مقاومت سرمایی اسپرم را افزایش می دهد

براساس تحقیقات محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس، مصرف روغن ماهی و ویتامین E می‌‌‌‌ تواند کیفیت و مقاومت اسپرم را در برابر سرما افزایش دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران، انجماد و ذخیره اسپرم چه در مصارف پزشکی و چه در دامداری حائز اهمیت است. یکی از انواع حساس به سرمای اسپرم که امکان ذخیره آنرا به ۲۴ ساعت محدود می‌‌‌‌‌کند، اسپرم خروس است. علاوه بر این، سرما باعث آسیب جدی به این اسپرم‌‌‌‌ها می‌شود و نتایج تلقیح با اسپرم سرد شده خروس مطلوب نیست.

به منظور بررسی اثر تغذیه با روغن ماهی و ویتامین E بر کیفیت و مقاومت اسپرم در برابر سرما، رضا صفری اصل، محسن شرفی، دکتر شاهوردی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن به رژیم غذایی خروس‌‌‌‌ها دو درصد روغن ماهی و ۲۰۰ میلی‌‌‌‌ گرم در هر کیلوگرم، ویتامین E افزوده شد. سپس اسپرم‌‌‌‌های آن‌ها جمع‌‌‌‌ آوری شد و پس از ۴۸ ساعت ذخیره‌سازی، مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌‌‌‌ المللی Cryobiology به چاپ رسیده است، نشان می‌‌‌‌‌دهد، تغذیه خروس‌‌‌‌ها با جیره حاوی دو درصد روغن ماهی و ۲۰۰ میلی‌‌‌‌ گرم/کیلوگرم ویتامین E، کیفیت اسپرم سرد شده را به وسیله حمایت چندین شاخص کیفی اسپرم از طریق کاهش پراکسیداسیون لیپیدی، بهبود می‌‌‌‌‌بخشد.

نتایج این پژوهش نشان می‌‌‌‌‌دهد، مصرف روغن ماهی و ویتامین E می‌‌‌‌ تواند کیفیت و مقاومت اسپرم را در برابر سرما افزایش دهد.

انتهای پیام