جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

الکل به هر میزان مصرف همنشین ۷ سرطان است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4358
چهارشنبه، ۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 08:54

الکل به هر میزان مصرف همنشین ۷ سرطان است

دانشمندان می‌گویند الکل به هر میزان که مصرف شود، با آسیب زدن به دی‌ان‌ای باعث سرطان می‌شود و سرطانزا بودن الکل حتی دیگر دلیلی برای اثبات هم نمی‌خواهد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محققان با بررسی شواهد و یافته‌های علمی به این نتیجه رسیده‌اند که بین نوشیدن الکل و ابتلا به سرطان رابطه علت و معلولی مستقیم وجود دارد.

آنها معتقدند دلایل محکمی وجود دارد که نوشیدن الکل احتمال حداقل هفت نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

در این میان سرطان‌های دهان و گلو، حنجره، مری، کبد و روده کوچک و بزرگ و پستان بیشترین ارتباط را با نوشیدن الکل دارند.

این تحقیق که در نشریه علمی اعتیاد منتشر شده حاکی از این است که حتی نوشیدن کم الکل هم افراد را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد.

آنها معتقدند که ارتباط الکل با سرطان صرفا یک رابطه آماری است، دلایل و شواهد موجود به قدری محکم هستند که می‌توان نتیجه گرفت الکل باعث سرطان می‌شود هر چند که عموم مردم ارتباط بسیار نزدیک الکل با سرطان را نادیده می‌گیرند.

جنی‌کانر از دانشگاه اتاگو نیوزیلند می‌گوید از سال ۲۰۱۲ تا به حال الکل جان نیم میلیون نفر را به دلیل سرطان گرفته است که این تقریبا شش درصد تمام موارد مرگ به علت سرطان در دنیا را شامل می‌شود.

به گفته وی، “شواهد قوی نشان می‌دهند که الکل در هفت جای بدن، و حتی بیشتر، باعث سرطان می‌شود.”

با اینکه دانشمندان دقیقا نمی‌دانند الکل چرا باعث سرطان می‌شود دکتر کانر می‌گوید دلایل محکم و کافی آنقدر هست که بدون دانستن علت دقیق، نتیجه بگیریم الکل باعث سرطان می‌شود!

“برای اینکه الکل را عامل سرطان بدانیم نیازی نیست که مکانیسم خاصی را که الکل هفت نوع سرطان را افزایش می‌دهد ثابت کنیم.”

به گفته دکتر کانر از نظر خطر سرطان، هر مقدار مصرف الکل خطرناک است؛ البته این خطر در افرادی که نوشیدن الکل را کنار می‌گذارند، کاهش پیدا می‌کند.

در این تحقیق، پژوهشگران با مدل‌سازی نشان دادند زنانی که هر روز دو واحد الکل مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد بیش از زنانی که الکل نمی‌نوشند در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان پستان هستند. در آنها که روزی پنج واحد الکل می‌نوشند این احتمال به چهل درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گفته دکتر کانر در مقایسه با افزایش خطر سرطان‌های مختلف، بعضی فواید فرضی الکل، مثل تاثیر مثبت روی قلب، روز به روز “گمراه‌کننده‌تر و بی‌ربط‌تر” به نظر می‌رسند.

انتهای پبام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها