- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک زاده: تولید علم ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم اول منطقه بوده است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اذعان کرد که تولید علم ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم اول منطقه بوده است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده در چهارمین همایش شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی ایران که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: تولید علم ایران تنها پس از جنگ تحمیلی کمی عقب نشینی کرد اما پس از پایان جنگ تحمیلی، به رشد خود ادامه یافت و با پیش افتادن از ترکیه، دوباره به جایگاه اول منطقه بازگشت.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ ایران در تولید علم دنیا، حضور ۲۹ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های جهان را یادآور شد و افزود: ایران از این منظر نیز از ترکیه با ۲۳ دانشگاه جلوتر است.

دکتر ملک زاده از وضعیت بودجه پژوهش در ایران انتقاد کرد و گفت: رتبه ایران در تخصیص بودجه به تحقیقات ۳۰ دنیاست و ما هنوز نتوانسته ایم مسئولان کشور را قانع کنیم که روی دانش‌و فناوری سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته وی، یکی از چالش‌های ایران در حوزه علمی، عمل نکردن در ارتباطات بین‌المللی همانند رقباست.

دکتر ملک زاده به پیشرفتهای علمی ایران اشاره کرد و گفت:  ایران در بین پنج کشور برتر دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی و دومین کشور دنیا در پیوند مغز استخوان است. همچین جزو پیشرفته‌ترین کشور جهان در پیوند کلیه، قرنیه و کبد است. ایران در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در فناوری نانو و  زیست‌فناوری قرار دارد. همچنین ایران در میان ۵ کشور برتر دنیا در حوزه درمان ناباروری است

ملک‌زاده با اشاره به سهم ۱۱ درصدی وزارت بهداشت از اعضای هیئت علمی کل کشور گفت: مقالات پراستناد وزارت بهداشت رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته است. ما در کنار این رشد علمی در فناوری و در حوزه خدمات و دارو هم پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم. همه‌ کشورها در این ۴۰ سال رشد کرده‌اند ولی سرعت رشد ما بیشتر بوده و باعث شده در بین کشورهای اسلامی به جایگاه اولی که در برنامه بنا بود، برسیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که در ۵ سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های اساسی در زیرساخت‌ها انجام شده گفت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷ از ۵۹۱ پروژه تحقیقاتی مهم حمایت شده است. حمایت ۴۰۶ پروژه از ۴۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور را موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی برعهده داشته است. ۱۸۵ پروژه دیگر از ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور توسط اعتبار یک درصد ماده ۵۶ حمایت شده است.نتیجه این تلاش‌ها  در ۵ سال آینده باید موجب جهش علمی کشور با تولید علم مفید و فن‌آوری مورد نیاز کشور شود.

وی افزود: دستاوردهای دارویی ما در حوزه دارویی ساخت چندین داروی نوترکیب، خودکفایی در تولید واکسن‌ها، تولید داروها و فرآورده‌های بیوتکنولوژیک مورد نیاز بیماران خاص و همچنین تولید داروها و درمان سرطان‌ها و بیماری‌های صعب‌العلاج است.

ملک‌زاده در حوزه فناوری، تولید دستگاه‌های شتاب‌دهنده خطی، تولید کیت‌های آزمایشگاهی و تولید دستگاه دیالیز، تولید و صادرات مانیتور و دستگاه‌های قلبی و همچنین تولید انواع تجهیزات مصرفی و غیرمصرفی پزشکی از جمله دستاوردها دانست.

وی با اشاره به برنامه ثبت بیماری اظهار کرد: برنامه ثبت‌بیماری تاکنون دستاوردهایی داشته که از آن جمله می‌توان به راه اندازی بیش از ۷۰ برنامه در سطح استانی و ملی، ارتباط بین‌المللی، تدوین فرم‌ها و راهنماها و کتاب آموزشی، راه‌اندازی نظام ثبت‌بیماری‌ها، برگزاری دو کارگاه کشوری مدیریت ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت، تامین مالی برنامه‌های ثبت از محل بودجه یک درصد وزارت بهداشت و هم‌چنین ارتقای برنامه‌ ارزشیابی دانشگاه‌ها در ارتباط با راه‌اندازی و حمایت از برنامه‌های ثبت و استفاده از سامانه سپاس برای توسعه برنامه‌های ثبت اشاره کرد.

ملک زاده ادامه داد: بخش زیادی از بودجه‌ی ما در بخش‌هایی صرف می‌شود که فایده‌ای ندارد مثلا بیش از حد معمول سی‌تی‌اسکن، ام‌.آر.آی و اندوسکوپی انجام‌ می‌شود. باید با بهره وری بیشتری از بودجه محدود سلامت استفاده کرد.

وی با بیان این که به چهارمین انقلاب صنعتی جهان وارد شده‌ایم گفت: در حال حاضر یکی از نقش‌های دانشگاه‌ها این است که ما را در این حوزه پیش ببرند. اگر می‌خواهیم دانشگاه‌های کلاس یک در دنیا داشته باشیم باید علاوه‌ بر آموزش به پژوهش هم توجه کنیم.

ملک‌زاده در ادامه صحبت‌های خود به بیانات مقام معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم درخصوص رشد و توسعه علمی اشاره کرد.

وی در پایان با اشاره به رشد بی‌اخلاقی ها در پژوهش به عنوان یک چالش جدی گفت:  یکی از این بی‌اخلاقی‌ها تاکید افراطی بر مقاله نویسی است. طبق بررسی‌ها ۳۰۰ شرکت وجود دارد که کارشان نوشتن پایان‌نامه و مقاله است.

انتهای پیام