- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

قانعی در گفت و گو با دیده بان علم خبر داد: شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی از تراریخته تا ارگانیک/ ۱۰ بیودارو تا کسب جایگاه اول آسیا

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به تولید ۲۲ قلم داروی بیولوژیک در کشور، آماده بودن دانش فنی تولید ۱۰ قلم دارو و آغاز تحقیقات دستیابی به دانش فنی تولید ۲۰ قلم داروی بیولوژیک دیگر ابراز امیدواری کرد با تجاری سازی این داروها تا پنج سال دیگر با پشت سر گذاشتن ژاپن در جایگاه اول تولید داروهای بیولوژیک در آسیا قرار گیریم.

دکتر مصطفی قانعی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان علم ایران خاطرنشان کرد: تا چند سال پیش، ایران بعد از ژاپن و هند در جایگاه سوم از لحاظ تعداد داروهای بیولوژیک تولیدی قرار داشت اما با افزایش تعداد اقلام دارویی بیولوژیک به ۲۲ قلم از هند پیشی گرفته ایم و بعد از ژاپن با ۳۲ قلم دارو در جایگاه دوم آسیا قرار داریم.

ایران در جایگاه اول تولید بیوداروهای منطقه

وی تصریح کرد: در حالی که در سند چشم انداز پیش بینی شده که در افق ۱۴۰۴ به جایگاه اول منطقه برسیم خوشحالیم که خیلی زودتر به جایگاه اول منطقه و جهان اسلام در حوزه تولید بیوداروها دست یافته ایم.

قانعی در ادامه با انتقاد از کاهش بودجه ستاد توسعه زیست فناوری در لایحه بودجه ۹۸ ابراز نگرانی کرد با توجه به این که بخش قابل توجهی از بودجه ستاد صرف حمایت از دستیابی و توسعه دانش فنی تولید داروهای بیولوژیک در شرکتهای دانش بنیان می شود کاهش بودجه ستاد می تواند در روند تحقیق و تولید داروهای بیولوژیک در کشور خلل جدی ایجاد کند.

کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا در اراضی شور و لم یزرع کشور

وی با تاکید بر این که کاربرد فناوری های زیستی به تولید دارو محدود نشده و در زمینه های مختلف پزشکی، کشاورزی، صنعت و … کاربرد دارد بر ضرورت سرمایه گذاری مناسب در توسعه فناوری های زیستی در کشور تاکید و گفت: فناوری های زیستی می توانند تهدیدهایی را که در حوزه های مختلف با آنها مواجه ایم به فرصت تبدیل کنند که این امر را در دستاورد ارزشمند محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا در اراضی شور و لم یزرع کشور به عینه می بینیم. شاهد بودم که در ۵۰ هکتار از اراضی خوزستان در بدترین شرایط از لحاظ آب و خاک، گیاهی پرورش داده‌اند که از گندم گران قیمت‌تر است که چنین دستاوردی حاصل توجه به پیوست اقتصادی در طرح‌های پژوهشی است.

محصولات کشاورزی کشور شناسنامه دار می شوند

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری همچنین در خصوص «شبکه محصول سالم» (شمس) که با حمایت ستاد راه اندازی شده اظهار داشت: مشکلی که در زمینه محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد و خصوصا در زمینه صادرات این محصولات به اروپا مانع زیادی ایجاد کرده مشخص نبودن محل و شرایط کشت و رعایت استانداردها در روند تولید محصولات کشاورزی است. طبق استانداردهای جهانی محصولات کشاورزی باید با بذر سالم و آب استاندارد و در زمینی با خاک استاندارد و مصرف سموم و کودهایی با شرایط مشخص و استاندارد کشت و در شرایطی نگهداری و منتقل شوند. متاسفانه محصولات کشاورزی کشور شناسنامه دار نیستند و برای خریدار مشخص نیست که در چه منطقه ای و با چه شرایطی کشت، نگهداری و حمل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در اروپا برچسب هایی روی محصولات زده می شود که اطلاعات مربوط به شرایط و استانداردهای محصول کشاورزی روی آن درج شده است. شبکه محصول سالم هم با این هدف ایجاد شده که استانداردهای محصول کشاورزی سالم به کشاورزان معرفی و اطلاعات مربوطه در مورد هر محصول ثبت شود.

قانعی تصریح کرد: شمس در قالب یک مجموعه خصوصی فعالیت دارد و امیدواریم بتواند طی یک پروسه زمانی مشخص، فعالان بخش کشاورزی را با ضرورت انطباق با استانداردها آشنا کرده و آنها را در این مسیر همراه کند.

شبکه ای برای همه محصولات سالم

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به این که هنوز محصولات تراریخته در کشور به مرحله تولید انبوه نرسیده اند اظهار داشت: در شبکه محصول سالم همه محصولات کشاورزی دارای مجوز اعم از محصولات تراریخته، ارگانیک و دیگر محصولات مورد توجه هستند و در صورت رعایت استانداردهای لازم به عنوان محصول سالم معرفی می شوند.

انتهای پیام