پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

در دانشگاه علوم پزشکی تهران محقق شد: ردیابی مسیر دارورسانی به مغز با تصویربرداری اپتیکی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43487
شنبه، ۴ اسفند، ۱۳۹۷ | 17:09

در دانشگاه علوم پزشکی تهران محقق شد: ردیابی مسیر دارورسانی به مغز با تصویربرداری اپتیکی

محققان آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از روش‌های تصویربرداری فلورسنت مسیر دارورسانی را در بافت مغز موش سالم ردیابی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، این پژوهش برای نخستین بار برای بررسی درستی جذب دارو در بافت مغز انجام شد که از سیستم تصویربرداری اپتیکی برای ردیابی این مسیر استفاده کردند.پژوهشگران در این تحقیق از نانو ذرات استفاده کردند. البته آن را به عنوان دارو با ماده فلورسنت نشاندار کردند و پس از تزریق به آزمودنی جهت ردیابی در فواصل زمانی مختلف مورد تصویربرداری قرار گرفت. همچنین تصاویر بدست آمده و افزایش سیگنال حاصله در ناحیه مغز نشان از درستی جذب مغز دارد. البته این پژوهش برای بررسی سایر متغیرها در آزمایشگاه پیش بالینی در حال ادامه است.

در سال ‏های اخیر، توجه فراوانی به تهیه نانوذرات به ‏عنوان حامل ‏هایی برای دارورسانی شده است. حامل های نانویی با تغییر خصوصیات فارماکوکینتیک دارو باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جانبی آن می شوند. در ساخت نانوذرات به منظور انتقال داروها، از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپیدها استفاده می‏ شود که بسته به روش تولید آنها می‏ توان شکل و اندازه متفاوتی از ذرات را تولید کرد. سیستم های دارورسانی مبتنی بر حامل های نانویی اکنون به بازار دارویی جهان وارد شده اند و استفاده از آنها در دارورسانی روز به روز رو به افزایش است. دورنمای آتی تحقیقات بر توسعه نانوذرات دارویی با عملکرد چندگانه مثلا ذرات با قابلیت دارورسانی هدفمند و همزمان تصویربرداری قرار دارد.

همچنین تصویربرداری فلورسنت که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته یك تكنيك تصويربرداري اپتیکی است كه برای مشاهده و بررسي نحوه توزيع مواد فلورسنت در بدن حيوان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این روش یک تکنيک تصویربرداری غيرتهاجمی برای مشاهده درون بدن است. این تکنیک از تابش غیر یونیزان مواد فلورسنت که شامل نور مرئی، اشعه ماوراءبنفش و نور مادون‌قرمز است برای به دست آوردن تصاویر دقیق از اندام‌ها و بافت‌ها و نیز ساختارهای کوچک‌تر ازجمله سلول‌ها و حتی مولکول‌ها استفاده می‌کند. این نوع نورها تصاویر را با استفاده از تحریک الکترون‌ها تولید می‌کنند که برخلاف استفاده اشعه یونیزاسیون در برخی دیگر از تکنیک‌های تصویربرداری هیچ‌گونه صدمه‌ای ایجاد نمی‌کند. این تصاویر توسط دانشمندان برای تحقیق و پزشکان برای تشخیص بیماری و درمان استفاده می‌شود.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات، آزمایشگاه پیش بالینی، سال گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها