- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

از اقیانوس پیمای تحقیقاتی ایران چه خبر؟

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به همراه جمعی از مسوولان استان هرمزگان از آخرین وضعیت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایران بازدید کرد.
‌به گزارش دیده بان علم ایران در این بازدید که با حضور دکتر محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، دکتر جاسم جادری استاندار هرمزگان و دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر رئیس پژوهشگاه برگزار شد، روند ساخت و آخرین وضعیت نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایرانی در مجموعه کشتی سازی شهید درویشی بندرعباس، شنبه ۲ مرداد ۹۵ مورد بازدید مسوولان قرار گرفت.
ساخت کشتی تحقیقاتی خلیج فارس به منظور شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در شمال شرقی اقیانوس هند و همچنین ورود به پروژه های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام گرفته است.
برای ساخت این کشتی تحقیقاتی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین شده است.
پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال ۱۳۸۸ به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ آغاز شد.
این شناور تحقیقاتی با ۵۰ مترطول، ۱۰مترعرض و ۱۲ متر ارتفاع و ۵٫۳ متر آبخور و ۴ آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز با ظرفیت ۲۷ نفر (۱۱خدمه و تکنسین کشتی و ۱۶ نفر محقق) در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود  سه هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.
انتهای پیام