سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

​​​​​​​یک عضو جدید در معاونت علمی ریاست جمهوری برای آگاه کردن سیاستگذاران از نحوه سیاستگذاری!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43325
سه شنبه، ۳۰ بهمن، ۱۳۹۷ | 13:05

​​​​​​​یک عضو جدید در معاونت علمی ریاست جمهوری برای آگاه کردن سیاستگذاران از نحوه سیاستگذاری!

​​​​​​باشگاه سیاست‌پژوهان علم و فناوری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ،  صندوق نوآوری و شکوفایی و انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران افتتاح شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم که در محل مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مظاهر اصلی دموکراسی، در حوزه سیاست‌گذاری است، اما به دلایلی سیاست‌گذاری در ایران به شدت یک امر نخبه‌گرا و متمرکز است، اظهار امیدواری کرد که تشکیل باشگاه سیاست‌پژوهان علم و فناوری به دموکراتیک کردن سیاست‌گذاری‌ها کمک کند.

ملکی‌فر افزود: سیاست‌گذاری در ایران ناخودآگاه است یعنی دستگاه‌هایی که در ایران سیاست‌گذاری می‌کنند، خیلی متوجه نیستند که در حال سیاست‌گذاری هستند و حتما باید به کسی که آیین‌نامه می‌نویسد، عنوان «سیاست‌های بالا دستی» اطلاق شود تا برچسب سیاست‌گذار به او بخورد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: کسانی که آیین‌نامه، دستورالعمل، شیوه‌نامه و … می‌نویسند، همگی سطحی از سیاست‌گذاری را اجرا می‌کنند اما آگاه به این کار نیستند.

ملکی‌فر اظهار کرد: امیدوارم باشگاه سیاست‌پژوهان علم و فناوری بتواند سیاست‌گذاری را به یک امر آگاهانه تبدیل کند و آن را از پستوی دولت و سایر نهادهای حاکمیتی در آورد و به جایی برساند که بدانیم چطور و چگونه سیاست‌گذاری می‌کنیم.

چگونگی شکل‌گیری باشگاه سیاست‌پژوهان علم و فناوری

بر اساس این گزارش، دکتر مهدی الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به اینکه نزدیک به سه سال پیش موضوع شبکه سیاستی در انجمن تکنولوژی مطرح شد و سعی کردیم یکسری ماموریت‌های پایه و اهداف را در نظر بگیریم تا بر اساس آن اعضای انجمن بتوانند به ما کمک کنند، گفت: ایده این مسئله در ذهن من همان زمان کلید خورد، یعنی انتظار این بود که انجمن در سیاست‌های اصلی کشور نقش تحلیل‌گر، منتقد و توضیح‌گر را داشته باشد و در هیات مدیره انجمن به من ابلاغ شد که مسئولیت این کار را بپذیرم.

الیاسی افزود: یکی از دغدغه‌ها این بود که با توجه به حجم دانشجویان باید مسائل واقعی را به جریانی که دارای اثرگذاری است، تبدیل کنیم و از طرفی هم بتوانیم این شبکه را شکل دهیم. در هر صورت این چند مسئله باعث شد که هم بر اساس ماموریتی که انجمن به من داده بود و هم به اقتضا جایگاه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دغدغه معلمی، کار شبکه سیاستی را آغاز کنیم.

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برنامه‌هایی که این شبکه برگزار کرده است، اعلام کرد: در حال حاضر چند چالش را بدون تبلیغات برگزار کردیم و احساس بهتری داریم، چرا که فکر می‌کنم که علاوه بر کمک کردن به جامعه، به ماموریت فراتری هم دست یافتیم. این شبکه سیاستی را جبهه سوم انجمن قرار می‌دهیم؛ چرا که انجمن، کنفرانس و جایزه دارد و این شبکه‌های سیاستی می‌تواند بال سومی با اندازه جدیت کنفرانس و جایزه عمل کند.

معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان اظهار امیدواری کرد که در این شبکه فضایی فراهم شود که افراد تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و قول داد که افراد برتر در شبکه را در این معاونت بکار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها